Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

I det svarta tuschets landskap

Annons
Snåla vindar viner genom de karga landskapen i Zeng Mis tuschmålningar. I utställningen "Tuschets svärta" visas den kinesiske konstnärens verk på Östasiatiska museet i Stockholm.


Det kinesiska konstlivet har på senare år utvecklats lika snabbt som det kinesiska samhället i stort. I dag är utmanande installationer och performanceverk i västlig anda självklara inslag på konstscenen. Men samtidigt hålls traditionen starkt vid liv på andra håll.

Konstnären Zeng Mi har inte brutit med de gamla mästarna och de gamla teknikerna, utan strävar i stället mot att utveckla traditionen. I utställningen "Tuschets svärta" visas ett 40-tal av hans tuschmålningar som Östasiatiska museet har tagit till Sverige via Tyskland.

- Han använder sin traditionella grund för att bryta mot den. Hans bilder är individuella och nyskapande och han är lätt att ta till sig, säger Mette Siggstedt som ansvarar för utställningen.

Hon uppskattar att han har hållit fast vid den gamla traditionen i en tid då konstnärerna kan tjäna mer på att göra inställsam och färgstark konst för penningstarka köpare.

- Det är lätt att bli kommersiell i Kina i dag, men Zeng Mi söker andra tyngre vägar, säger hon.

Hans målningar håller sig inom den klassiska motivvärlden: himmel, jord, människa. Ensamma träd kämpar mot vinden och regnet strilar över fattiga bönder som hukar utmattade inför naturens krafter. Människorna är små i de monumentala scenerierna. Men i ljusspelet i målningarna syns också inspiration från den europeiska konstens landskapsmåleri.

Zeng Mi är född 1935 och utbildad av mästare vid konstakademin i den gamla kejsarstaden Hangzou. Han arbetar inom da xieyi-traditionen där måleriet ligger nära kalligrafin. En bit in på 1900-talet var det vanligt att andra konstnärer, vänner och konstsamlare skrev kalligrafiska texter på verken. I Zeng Mis verk är texterna en del av verken, men det är bara han själv som skriver dem. Ofta citerar han gamla verser, men det kan också vara konstteoretiska reflexioner som kommenterar målningen. Ibland finns texten där bara för att kompositionen kräver det.

"Tuschets svärta" visas mellan den 14 juni och 7 augusti. (PM)

Mer läsning

Annons