Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ibland naket - ibland påklätt

/
  • Lars Bygdén bjöd på rejäla kontraster i går. Egna alster kombinerades med covers. Som avslutning spelades han Black Sabbath-klassikern Changes.
  • Lars Bygdén bjöd på rejäla kontraster i går. Egna alster kombinerades med covers. Som avslutning spelades han Black Sabbath-klassikern Changes.
  • Lars Bygdén bjöd på rejäla kontraster i går. Egna alster kombinerades med covers. Som avslutning spelades han Black Sabbath-klassikern Changes.
  • Lars Bygdén bjöd på rejäla kontraster i går. Egna alster kombinerades med covers. Som avslutning spelades han Black Sabbath-klassikern Changes.

Sundsvalls Teater: Lars Bygdén Betyg: 3

Annons
Hatten var på och skinnjackan uppknäppt när Lars Bygdén kom tassande förbi den sittande publiken, äntrade scenen på utsatt tid och inledde smeksamt med akustisk gitarr och varm röst.
Tillställningen var ett nästan högtidligt firande för releasen av Bygdéns soloäventyr Trading Happiness for Songs samt premiär för en stundande turné.
Att Bygdén kommit hem för att spela märktes. Redan andra låten, the Mess You´ve Made, tillägnade Bygdén gulligt mamma Birgitta och pappa Bengt. Halvvägs in i låten drogs även draperiet upp för att avslöja Bygdéns band som då klädde låtens nakenhet med kavaj och byxa.
Konsertens genomgående problem blir också kontrasten mellan naket och påklätt.
Ibland framförs suveränt stillsamma, eftertänksamt dröjande låtar som berör. Men allt för ofta är musiken som halvätna gubbrockburgare utan slut.
Och det blir en krock jag inte riktigt klarar av.
Det intima tilltalet är ju mer påträngande, intensivt och tilltalande än de anspråkslösa försöken att få musiken att svänga.
När Bygdén står på egna ben, må det vara i den personliga tolkningen av countryklassikern Highwayman eller i inledningen av sina egna låtar, är han som bäst. Då framförs en annan sorts sentimentalitet och ett annat sätt at ta sig in i låtarna som går direkt till hjärtat.
Därför är det synd att gästartisten Tobias Fröberg i konsertens mitt avbryter Bygdén och får några minuter i centrum. För även om gotlänningen ingalunda gör bort sig hade han passat bättre som uppvärmare.
Men trots Fröbergs intåg och den lite taffliga gubbrocken är Lars Bygdén lika pålitlig som en gammal trofast kumpan. En dålig konsert finns troligtvis inte i mannens vokabulär. Han är hårt prövad, luttrad och försonad. Det hörs i hans musik, texter och röst. Bygdén är helt enkelt en förtröstansfull artist, även i sina sämre stunder.
Så när band, gäster och huvudpersonen själv charmerar med att välja Black Sabbaths låt Changes som avslutning känns valet av cover på något sätt symptomatiskt för Lars Bygdén.

Mer läsning

Annons