Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jay-Jay Johanson längtar till svenska scener

Annons
De flesta artister slår först igenom på hemmaplan och hoppas sedan nå ut i världen. För Jay-Jay Johanson är det tvärtom. I november gör den albumaktuelle artisten sina första Sverigespelningar.

- Det känns jätteroligt, säger Jay-Jay Johanson.


Jay-Jay Johanson har länge varit en större angelägenhet i Franrike och andra länder i Europa länder än i hemlandet Sverige. Men hans fjärde album "Antenna" från 2002 skulle dock visa sig bli en brytpunkt. Samarbetet med tyska Funkstörung och svenske Martin "Nåid" Landquist ledde för första gången till ett bredare erkännande i hemlandet Sverige. Plötsligt hade han framgångar både på "Tracks" och MTV med låten "On the radio".

Nu är Jay-Jay Johanson tillbaka igen. Den 14 september släpper han sitt femte album "Rush" där han åter samarbetar med Magnus Frykberg och Erik Jansson som producerade hans första tre plattor "Whiskey", "Tattoo" och "Poison". Jay-Jay Johanson beskriver det som en naturlig återgång.

- Jag och Erik Jansson är ju gamla barndomspolare. Han var med och utvecklade min grej från första början. Men efter tre plattor och tre turnéer ville jag inte jobba på exakt samma sätt igen - det hade börjat bli lite för mycket rutin. Så jag prövade att jobba på ett annat sätt som var viktigt för mig att gå igenom. Men när jag började skriva materialet till "Rush" kändes det naturligt att bygga på det och med de personer jag tycker bäst om att arbeta med.

- Med "Antenna" bevisade jag att kunde jobba med andra människor. Men i efterhand kan den kännas för matemetisk, programmerad och kall. De nya låtarna ville jag producera på ett varmare och mer organiskt sätt, sådant som händer när man arbetar med musiker spelar i stället för en dator, säger han.

På "Rush" har Jay-Jay Johanson också samarbetat med den franske producenten Jean-Pierre Ensuque, som bland annat producerat Télépopmusik. Han fick i första hand ta sig an upptempolåtarna som hemma låtit väldigt poppiga, men som genast blev "lite mer dansgolviga när vi drog dem genom fransosens kanaler" som Jay-Jay Johanson uttrycker det. Den houseiga elektronikan har dock sällskap av det typiska vemod som ofta förknippas med Jay Jays musik.

Är du vemodig till din personlighet?

- Jag vet inte. Jag ser det inte riktigt så, men när jag gör intervjuer i andra delar av världen pratar de mycket om ett svenskt vemod som de tycker sig kunna spåra till långt tillbaka i tiden. De ser Strindberg och Bergman och tycker väl att det passar in. Men jag har svårt att se vad det är. För mig är det mer en typ av småstadsgrej och någon typ av ensamhet. Jag måste väl erkänna att mycket av den musik som jag har påverkats av och musik som jag älskar är vemodig och uttrycker mycket sensitivitet. Jag har därför ofta svårt för elektronisk musik eftersom det ofta är instrumentalt. Jag vill ha den där hjärtknipande storytellingen.

Men du gör ju själv elektronisk musik?

- För mig är det viktigt att det vokala är i fokus och att arrangemangen inte stör det man vill säga. I dansmusik repeteras ofta bara några meningslösa ord i refrängen om och om igen. För mig är det helt ointressant. Då är jag mycket mer fascinerad av singersongwriter-idén, där det är viktigt att berätta historier. Jag vill säga något som känns viktigt och äkta, samtidigt som man kombinerar det med arrangemang som vanligen är instrumentala.

I november ska Jay-Jay Johanson för första gången ge sig ut och spela live i Sverige. Då besöker han Stockholm, Malmö och Göteborg. Han ser fram emot spelningarna, trots att han är lite nervös över att köra mellansnacket helt på svenska. Han håller också fast vid sin tidigare inställning att han trivs bäst i studion och vid pianot. Men säger också att han har insett att det är genom turnerandet han har vuxit i popularitet. Nu vill han ut och spela i Sveriges mindre städer.

- Jag hoppas att vi bygger ut turnén, även om det nog inte blir på den här sidan jul. Jag minns själv hur det var när man bodde i en småstad, det var ju så jäkla sällan någon artist man gillade kom förbi. Men om de gjorde det blev man ju så lycklig. Det är väl därför jag gärna vill ut i småstäderna. Det känns mer intressant. Ofta blir en större publik mer abstrakt, man urskiljer inte ansiktsuttrycken. Med en mindre publik blir man mer personlig. Det är också läskigare, men det gör att man blir bättre.

Jay-Jay Johanson har flera gånger uttryckt sin fascination för film och filmmusik. 2001 gjorde han musik till en fransk film och får han tid igen gör han gärna soundtrack till någon ny, ung regissör som är inspirerad av den gamle skräckmästaren Hitchcock. Han lyser upp när det här med att göra egen film kommer på tal. Men att jobba framför kameran tänker han passa sig för.

- Jag har haft möjligheter flera gånger i både tyska och franska filmer - och det har lockat. Jag har till och med blivit inbjuden till castingar för teatrar på Broadway. Men jag tror inte riktigt att det är det jag ska hålla på med. Jag är nyfiken på att testa det, precis som Chet Baker testade att göra film och Elvis har gjort sina rullar. Men samtidigt känner jag att om mina plattor ska bli bra så måste jag fokusera på det. (PM)


Fakta Jay-Jay Johanson:

Yrke: Sångare och låtskrivare.

Diskografi: "Whiskey" (1996), "Tattoo" (1998), "Poison" (2000) och "Antenna" (2002).

Aktuell: Med nya albumet "Rush" som släpps den 14 september. Den 4 november spelar han live på KB i Malmö och den 5 november på Storan i Göteborg. Det ska också bli en spelning i Stockholm, men datum är ännu inte klart.

Mer läsning

Annons