Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kärlek eller pengar - Manons svåra val

Annons
Om vådan av att trakta efter lyx och rikedom handlar Puccinis genombrottsopera "Manon Lescaut". När Manon inte kan välja kärleken framför juvelerna, utan tar båda, går det henne mycket illa.


- Här har Puccini skrivit den vackraste och mest sensuella musik man kan tänka sig. Samtidigt är "Manon Lescaut" ett tacksamt teaterstycke med många skiftande motiv och stämningar, berömmer regissören Knut Hendriksen.

"Manon Lescaut", som får premiär den 10 december, blir hans andra Puccini på Kungliga operan på kort tid. Förra året satte han upp "Tosca" som fortfarande går för fulla hus.

"Manon Lescaut" blev Puccinis första framgång efter flera fiaskon. Den uruppfördes i Turin 1893 tre år före "La Bohème" som blev hans verkliga dundersuccé. "Manon Lescaut" spelas ofta på operascener världen över men i Stockholm har den inte funnits på repertoaren sedan 1960.

- Rollen som Manons älskare Des Grieux var Jussi Björlings paradnummer och också det sista han gjorde på Stockholmsoperan. Efter hans död drabbades huset av en sorts förlamning som har gjort att man inte har tagit upp den igen, förklarar Knut Hendriksen.

"Manon Lescaut" bygger på en för sin tid chockerande roman författad 1731 av den äventyrlige abboten Prévost. Det är en berättelse om pengars makt, mäns begär och en ung kvinnas väg mot prostitution och död.

- Kvinnoödet i "Manon" har alltid fascinerat. Hon är en kvinna med en fantastisk talang, men i en tid där kvinnor var utestängda från utbildning kan hon bara förföra. Den vägen till framgång kan gå mycket snett.

De fyra akterna utspelar sig i vitt skilda miljöer. Det börjar på ett värdshus i Amiens där Manon träffas av kärleken till den unge Des Grieux. När hans pengar är slut faller hon för den gamle men stormrike Geronte.

Manon flyttar in i hans luxuösa salonger i Paris men längtan efter Des Grieux blir för stark. När Manon bestämmer sig för att fly till honom kan hon inte låta bli att plocka på sig så mycket av Gerontes juveler som hon orkar bära.

Ertappad som tjuv döms hon till deportation till den franska kolonin Louisiana. Des Grieux har följt med fartyget till Amerika och tillsammans flyr paret ut i ett förtorkat ökenlandskap.

- I den 18 minuter långa dödsarian "Sola, perduta, abbandonata" (ensam, förtappad övergiven) pendlar Manon mellan hallucinationer, dödslängtan, klarsynta uppgörelser med livet och en vild längtan att överleva, Knut Hendriksen.

Under sina 37 år på Stockholmsoperan har han främst tagit sig an den klassiska repertoaren. Han har också valt att låta "Manon Lescaut" utspela sig i den tid som den är skriven i.

- Jag var en av de första som tidsmässigt flyttade om operaverk, jag gjorde "Macbeth" i 1800-talstappning och lät "Aida" utspela sig 1935 i ett Abessinien ockuperat av Mussolini. Nu när alla gör så har jag hoppat av det tåget, säger han.

Puccinis alla musikaliska pastischer som alluderar på 1700-talet gjorde det omöjligt för honom att förflytta "Manon" till en annan epok.

- Redan 1752 gjorde sig Frankrike av med kolonin Louisiana och då upphörde deportationen av dömda kvinnor dit. Det var knappast till gulag de skickades. De skulle gifta sig och skaffa barn med ensamstående män och odla den franska rasen.

Abbot Prévost roman har inspirerat till inte mindre än fyra olika operaverk. "Manon" av fransmannen Massenets uruppfördes ett årtionde innan Puccini var klar med sin version.

- Massenet är parfymerad och doftig som klosterlikör, gott i början men det blir snabbt för mycket. Puccini däremot är alltigenom passionerad i sitt våldsamma musikaliska språk.

En svaghet hos Puccini är alla hopp i handlingen. Har man inte läst romanen bör man gå till programmet och läsa vad som händer mellan akterna, Knut Hendriksen.

I februari nästa år går han i pension. "Manon Lescaut" kan mycket väl bli hans farväl till operapubliken.

- Den kan bli min svanesång, det står en ny generation operaregissörer och bankar på porten. "Free at last" är väl den första känslan när pensionen närmar sig. Efter ett tag tror jag att det kan kännas svårt att man inte längre ha någon yrkesmässig betydelse.

Betydelsefull kommer Knut Hendriksen även fortsatt att vara för sin femårige son. Fyllda 56 blev Operans förste regissör far för första gången. (PM)


Knut Hendriksen:

Ålder: 61 år

Bor: i Stockholm och i Bergen.

Familj: Ensamstående far till en femårig son.

Född: i Norge men flyttade som fyraåring till Sverige.

Medborgarskap: Norskt

Yrke: Förste regissör på Kungliga operan.

Regiutbildad: på Kungliga operan, Covent Garden och Salzburgoperan.

Oväntad talang: "Det sägs att jag är en bra historieberättare."

Lyssnar på förutom opera: "Amerikanska evergreens från 40-talet". "Den franske tonsättaren Francis Poulenc, jag debuterade som operaregissör med hans verk "Vox humana".

Aktuell med: Puccinis opera "Manon Lescaut" som får premiär den 10 december på Kungliga operan i Stockholm. (PM)

---

"Manon Lescaut" - opera i fyra akter.

Musik: Giacomo Puccini

Libretto: Efter abboten Prévosts roman "L'histoire de chevalier des Grieux et Manon Lescaut" från 1731.

Regi: Knut Hendriksen

Scenografi: Lars Östbergh

Kostym: Carina Jarlemark

Ljus: Hans-Åke Sjöquist

Huvudroller:

Manon Lescaut: Sara Olsson/Inessa Galante

Brodern Lescaut: Anders Larsson/Gunnar Lundberg

Des Grieux: Lars Cleveman/Aleksandrs Antonenko

Geronte: Sten Wahlund/Erik Saedén (PM)

Mer läsning

Annons