Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kroppsfixerad Kafka på Strindbergs Intima

Annons
Kroppslig besatthet och tankar om manlighet bildar fond till Hannes Meidals dramadebut "Kafka". Snart har den premiär på Strindbergs Intima Teater i Stockholm.


Kafka är högaktuell på scenen just nu. I höst spelas musikalversionen av "Processen" på Folkteatern i Göteborg och den 24 september har ett nyskriven opera om Kafkas liv urpremiär på Göteborgsoperan. En månad tidigare, den 26 augusti, har ett nyskrivet Kafka-drama urpremiär på Strindbergs Intima Teater i Stockholm. Den 26-årige teaterhögskoleeleven Hannes Meidal har både skrivit manus och spelar huvudrollen i enaktaren "Kafka" som bygger på författarens dagboksanteckningar och brev.

- I dagböckerna framkommer det hur besatt denne unge man är av sin kropp. Det fascinerade mig. Man hör ju talas så mycket om Kafka och hans främlingsskap i samhället och världen som tyskspråkig jude i Prag. Men han kände också ett främlingsskap i den egna kroppen, vilket blir extra rörande när man tänker på vilken tid han levde i, i det förfascistiska Europa då man skulle sköta om sin kropp. Kafka ägnade flera timmar om dagen åt kroppsgymnastik och insisterade på att åka runt på Europas badhus.

I "Kafka" vill Hannes Meidal också utforska författarens tankar om manlighet - ämnen som är högaktuella än i dag. Kafkas syn på äktenskapet som ett medel för social integration blir ett manlighetsideal och i förlängningen en frigörelseprocess, enligt Meidal.

- Vad är manlighet och kvinnlighet? Det är ju det som dagens moderna queer-fosrkning undersöker. Är allt konstruktioner? Kafka hade i mitt tycke en skev bild av manligheten. Manlighet var allt som han inte var, enligt hans definition, och aldrig kunde bli.

Att "Kafka" spelas på Strindbergs Intima Teater är ingen slump. Franz Kafka tros ha hämtat mycket av sina idéer från August Strindberg och Hannes Meidal ser likheter mellan dem i "urkraften i skrivandet". I pjäsen får Strindberg anta rollen som motbild till Kafkas far, despoten han alltid var i konflikt med. Hannes Meidal har även låtit manuset ta färg av Strindbergs prosa och låter Inga Edwards spela den mystiska kokerska som dyker upp både i Kafkas och Strindbergs verk.

- När jag talar om kroppsfixering hör det till att det är en manlig fixering, en manlig utopi. Kvinnan existerar inte. Finns hon så är det bara i rollen som modern. Där finns en väldig sexualskräck också. Det försöker jag också få med i föreställningen genom Inga Edwards, att båda de här figurerna kanske kan vara olika delar av Kafka själv. Tanken är att vi går in i Kafkas inre.

"Kafka" är Hannes Meidals debut som dramatiker medan den 30-årige skådespelaren Jens Ohlin, som också har skrivit musiken till Lo Kauppis "Bergsprängardottern som exploderade", regidebuterar. Debutanterna har bland andra sällskap av veteranen Inga Edwards. Det är ett upplägg som Hannes Meidal är mycket nöjd med.

- Det är en rolig blandning av unga och gamla, som Strindberg eftersträvade på Intima Teatern. Där var ju han konstnärlig ledare och regissör, 60 år gammal, medan ensemblen var i 20-årsåldern. Hela arbetet blir intressantare när man kan berika varandra. (PM)

Mer läsning

Annons