Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lång väg från kloster till frihet

Annons
Karen Armstrong har genom hela sitt liv varit i andlig brottningsmatch med religionen. För att först nå fram till Gud, sedan komma bort från katolicismen och till sist förstå sig på den. I boken "Spiraltrappan - min väg ut ur mörkret" berättar hon om vägen från klostret ut i världen.


Karen Armstrong är på ett kort besök i Stockholm med späckat schema. Det är den sjätte långa intervjun för dagen. Ansträngande, men något som ska klaras av. Så hon sätter sig beslutsamt på andra sidan bordet, jämnar till pagefrisyren med båda händerna och spänner ögonen i mig.

När Karen Armstrong talar om religion talar hon som en missionär. Åsikterna levereras snabbt och passionerat i välformulerade resonemang som det märks att hon presenterat otaliga gånger. Det går inte att ta miste på att hon brinner för sitt ämne. Inte någon särskild trosriktning, inte tron på en gud, utan för religionen som ett mänskligt behov.

- Jag har aldrig tröttnat på religion, det är en konstform. Den berättar så mycket om mänskligheten, kanske inte så mycket om Gud och livet efter detta men om att leva intensivt här och nu. Religion handlar också om medkänsla, det är i alla fall det den bör handla om, och det är vad världen behöver just nu, säger hon.

Med böcker som "Historien om Gud", "Muhammed" och "Islam" har Karen Armstrong gjort sig känd som en av världens främsta populärvetenskapliga författare med religionen som tema. Hon har både hyllats och kritiserats för sina böcker om judendom och islam som ligger långt bort från de demoniserande bilderna av de båda trosrikningarna som är vanliga i dag. Efter attacken den 11 september tillbringade hon ett år i USA med att i olika sammanhang ge en mer nyanserad bild av islam.

Det är en lång resa hon har gjort sedan hon 1961 som en hämmad sjuttonåring trädde in i klostrets slutna värld. I sju år kämpade hon för att passa in det rigida klosterlivet och höll på att gå under i sin strävan att passa in. I memoarboken "Genom den trånga porten" har hon tidigare berättat om tiden som nunna.

Klostret var som en tidsbubbla. Att slippa ut därifrån blev en lika stor chock som att träda in. 24 år gammal hamnade hon i en brittisk universitetsvärld där ungdomarna dansade lössläppt till Beatles och sexuell frigörelse och politisk radikalism var högsta mode.

Redan på 80-talet skrev Karen Armstrong en bok om vägen tillbaka efter att ha lämnat klostret. I dag skäms hon för boken och tycker att den var förljugen. Det var hennes amerikanska förläggare som övertalade henne att göra ett nytt försök att beskriva vägen ut i samhället.

-- På sitt sätt är min nya bok en fortsättning på den första, men den här är mycket mer komplex. Jag antar att den handlar om kampen mot sjukdom och förtvivlan och att hitta någon sorts lösning till sist, även om lösningen inte är konventionell.

Redan på klostret drabbades Karen Armstrong av svimningsanfall som nunnorna förklarade som fåfänga försök att skaffa sig medkänsla. Anfallen fortsatte att komma utanför klostret och även där försökte läkare hitta psykologiska förklaringar till dem. Under en kort period blev hon placerad på mentalsjukhus, och gick sedan i ständig skräck för att bli kvar där för gott - tills hon efter ett anfall hamnade hos en doktor som förstod att det var epilepsi hon hade.

Karen Armstrong beskriver diagnosen som en vändpunkt i livet. Det hon själv befarat var en psykisk sjukdom hade sin förklaring och gick att behandla. I efterhand har hon fått höra att många som lider av samma typ av epilepsi som hon har religiösa upplevelser och blir ofta hyperaktiva skribenter.

- Folk med min typ av epilepsi har ofta känslan av att vara på gränsen till att falla in i ett ingenting, en annan dimension, vi ser ofta världen på ett annat sätt.

"Spiraltrappan" är en bister skildring av en hämmad kvinnas kamp för att trots allt hitta en plats i samhället. Hon har fått många brev från människor som varit fängslade, sjuka eller döende, som säger att de varit med om samma sak och att boken hjälpt dem.

- Vi kämpar alla med elände, smärta och förvirring. När brevskrivarna beskriver sin erfarenhet så är den helt annorlunda, men boken har gett dem en form att placera sin egen kamp i, säger hon.

Hur lyckades du skapa ett nytt liv trots att du mådde så dåligt?

- Jag vet inte. Skolningen jag fick på klostret var faktiskt till hjälp. Det var inte vad nunnorna var ute efter, men de gav mig vanan att se på mig själv klarsynt och tvinga mig själv att göra obekväma saker. Jag fick en hård och bister disciplin inplanterad i mig i ung ålder. Den är bra att ha om man kan använda den rätt.

I höst kommer ytterligare en bok av Karen Armstrong på svenska. Hon har skrivit den inledande boken i ett internationellt bokprojekt om myter. En rad skönlitterära författare skriver var sin roman där en gammal myt placeras i modern tid. Med "Myternas historia" ger hon den vetenskapliga bakgrunden.

- Jag spårar mytologins historia från stenålder fram till den moderna tiden när vi tappade känslan för vad en myt är. Vi är rationella och betraktar ordet myt som något som inte är sant. Men myten har aldrig försökt vara historisk, det är en primitiv form av psykologi. I dag är det konstnärer som använder myterna, men de är inte bara till för att läsas om, de är till för att hjälpa dig att förändra ditt liv, säger hon.

Hon har redan närmat sig slutet på ytterligare en bok. Den kommer ut till våren och handlar om de stora religionernas födelse.

- Mellan 900 och 200 år före Kristus skapades alla de stora världsreligionerna. Men det är också en kritik över hur vi är religiösa i dag. I dagens religiösa institutioner skapas precis den sorts religiositet som Buddha och Konfucius försökte bli av med. De talade om altruism inte teologi och inte om metafysik. Folks teologiska trossatser var helt ointressanta för Buddha. Övertygelse betraktade de som något omoget. I stället handlar den om att vara medkännande.

Karen Armstrong återkommer ständigt till religionens kärna i medkänslan och förståelsen för medmänniskan. Hon ser ett växande intresse för den odogmatiska religionen, men trots det säger hon sig ha en mycket pessimistisk syn på världen.

- I allt högre grad får små grupper tillgång till förstörelsevapen som en gång bara stater hade. Det kommer inte att dröja länge innan de använder kärnvapen eller kemiska och orsakar enorma skador. Dessutom har vi miljöförstöringen som vi inte gör någonting åt. Just nu tycks vi göra allt för att göra allt värre. (PM)


Fakta: Karen Armstrong:

Född: 1944 i England.

Bor: I Islington, London

Familj: nej

Bakgrund: Gick som 17-åring i kloster men lämnade det sju år senare. Började studera litteratur i Oxford men universitetskarriären tog slut när hennes doktorsavhandling underkändes. Efter en tid som lärare skrev hon sin första bok "Genom den trånga porten" 1981.

Tidigare böcker på svenska: "Historien om Gud", "Genom den trånga porten", "Historien om Jerusalem", "Kampen för Gud", "Mohammed", "Islam"

Aktuell med: "Spiraltrappan - min väg ut ur mörkret" som släpps samtidigt med en nyutgåva av "Genom den trånga porten". Dessutom släpps "Myternas historia" den 21 oktober. Den är första delen av ett internationellt projekt där 27 förlag i 35 länder samarbetar.

Mer läsning

Annons