Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Leela James - soulig, funkig och sig själv

Annons
När Leela James nyligen spelade i Stockholm i helgen blev det knökfullt i lokalen. Folk trängdes på gatan med spetsade öron för att kunna höra den unga soulsångerskan genom fönsterglaset.


- Det var fantastiskt, det var packat, det var varmt och svettigt, folk stod utanför, "we had a funky, jaming good time", säger Leela James, som snart hoppas kunna komma till Sverige igen.

I juni kom debutalbumet "A change is gonna come" ut hemma i USA och nyligen släpptes den här. Plattan har betytt ett mindre genombrott för soulsångerskan på hemmamarknaden. Även här har hon beskrivits som nyfödd funkdrottning med en röst som river och sliter.

- Jag andas fortfarande in den sköna känslan av att skivan äntligen är ute, att så många gillar den och att jag nu kan höra mina låtar i radio, säger hon.

I fyra år har Leela James slitit med sitt förstlingsverk innan det förlösande skivkontraktet kom. En tid då hon gått på föreläsningar på California State på förmiddagarna, jobbat i studion på eftermiddagarna och i stort sett varje kväll sjungit på klubbar i Los Angeles.

- Det känns som om jag har varit gravid i fyra år, nu har bebisen kommit och wow - så söt den är, säger hon med ett stort skratt.

Leela James är en liten tjej med ett mycket stort, rödtonat hår. Hon talar med ett högt, nästan sprött tonfall. Hur får hon tag på den råa, mullrande stämman som hon tycks hämta någonstans nere vid tårna, undrar man.

- Jag sjunger bara ur min själ och mitt hjärta, det är väl det som gör att jag låter soul. Jag kan inte förklara hur det går till.

Leela James är en soulsångerska av klassiskt snitt. Aretha Franklin, Chaka Khan och Tina Turner är inspirationskällor hon nämner. När jag säger att jag hör Janis Joplin, i synnerhet i introt på plattan, nickar hon bifall.

- Vi har alla öron som uppfattar så olika saker. Om du kan höra Janis i min röst, förstår jag vad du menar, det är bara kul.

Sam Cookes klassiker "A change is gonna come", står mer än någon annan låt för Medborgarrättsrörelsen på 60-talet och svarta amerikaners kamp mot segregationen. Titellåten antyder ett starkt politiskt engagemang men så ser inte Leela James på låtvalet.

- Jag förstår om folk tänker tillbaka på de politiska budskap och den laddning låten hade på den tiden. För mig stå den för min egna kamp att bli den artist jag är och den långa processen med att få ut skivan. "A change is gonna come", blev mitt mantra som hjälpte mig genom vågdalarna när jag inte trodde att jag skulle klara det.

Det hörs lång väg att Leela James sång en gång tog avstamp i gospeln. Som barn gick hon i kyrkan varje söndag där hon älskade att sjunga ut.

- När jag gick i gymnasiet bestämde jag mig för att bli professionell sångerska. Men jag visste att mina föräldrar skulle bli stolta om jag skaffade mig en universitetsutbildning. Det innebar flera år av hårt slit eftersom jag samtidigt höll på med min musik.

I dag är Leela James tacksam för att hon har sin examen i ekonomi och kommunikation. Hon vet vad det handlar om när kontrakt ska förhandlas.

Hiphopstjärnan Kanye West och soulkungen Raphael Saadiq bistår Leela James på två låtar var på plattan. R&b-divan Wyclef Jean hjälper till på låten "Ghetto".

- Kanye kände jag innan han blev så här stor. De här killarna har betytt mycket för mig, de förstod min vision och har stöttat mig hela vägen, säger hon.

Under hösten turnerar Leela James i Europa. Nästa platta hoppas hon finns runt hörnet, vilket betyder någon gång nästa år.

- Vad det blir får vi se. Men jag vill fortsätta vara funkig och soulig och låta det vara Leela James, vad det nu kommer att vara i framtiden. (PM)

Mer läsning

Annons