Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Love ett steg närmare friheten

/
  • Love Olzon är tillbaka – på egen hand. När sångaren började se det märkliga i att branschen var i kris men ändå tycktes ha gott om pengar, såddes fröet att starta ett eget bolag.– De kan ha en plasma-tv i entrén som är värd mer än vad jag behöver för en hel skivproduktion, säger han.

En dag kommer jag bli fri sjunger Love Olzon på sitt nya album. Med ett nystartat eget bolag och brytningen med jätten Sony har sångaren tagit ett definitivt steg mot friheten.

Annons
Love Olzon har just avslutat soundcheck på Mosebacke i Stockholm. Om några timmar ska han och bland andra inhyrda pianisten David Nyström, trumpetaren Goran Kajfes och saxofonisten Per \"Rusträsk\" Johansson fira nya och femte albumet Skärs Ände.
Tillsammans utgör de ett sjumannaband, proppat med välkända ansikten från Sveriges musikelit.
Oftast känns det ganska märkligt att vara så många på scen. Det är en ganska smal krets som lyssnar på den här musiken. Man få passa sig så det inte blir fler människor på scenen än framför den, säger Love Olzon.
En blygsam men samtidigt i viss mån realistisk reflektion. Love Olzons tidigare album har visserligen alltid hyllats mer eller mindre samstämmigt av kritikerkåren, men något stort kommersiellt genomslag har han aldrig fått. Inte ens efter den i efterhand surrealistiska förbandsturnén med Gyllene Tider för snart tio år sedan.
Nu har spelreglerna ändrats helt för Love Olzon. Efter nästan tio år på Sony ska han släppa sina skräpblusiga svenska sånger på egen hand. Nya materialet är skrivet under en vistelse på Fårö på Gotland och låtarna påverkades så mycket att platsen Skärs Ände fick ge namn till skivan.
Vid en viss tidpunkt känner jag att det är en skiva på gång och att åka dit är ett sätt att koncentrera sig. Jag har skrivit låtar där förut, men den här gången kändes det nästan som att de utspelades där, säger Love Olzon.
Brytningen med Sony beskriver han som en väldigt lyckad skilsmässa. Han var missnöjd över situationen och såg inte längre några fördelar med att försöka kränga sig till stora bolag.
De har inte möjligheterna längre. Jag har ju hamnat mitt emellan tidigare eftersom jag varit en marginalartist på ett väldigt brett bolag. Jag har skuffats undan av artister som Lena Philipsson samtidigt som otroligt kreddiga artister med egna små hundrasskivbolag som har varit lite coolare än jag, säger han.
Från början tänkte Love Olzon skaffa sponsorer och mecenater för att finansiera sin nästa skiva. Men på vägen dök idén om ett eget bolag upp. Samtidigt slogs Sony ihop med konkurrenten BMG, och när den nya fusionen inte var intresserade av honom över huvud taget blev det egna bolaget den naturliga vägen.
Plötsligt insåg jag att jag kunde lägga pengar som Sony aldrig har satsat. Det krävs att karriären ska börja rulla för att de ska göra något över huvud taget. Brytningen var det bästa som kunde hända, sett ur allas perspektiv, säger Love Olzon och fortsätter:
Det finns två anledningar till att de har haft mig. Dels har de fått en viss kredibilitet och dels för att om man en gång har haft nån form av hitvarning kring sig så anses man vara en potentiell hitmakare tills man dör. En sån vill de inte släppa. Men när det inte kommer några såna låtar är det ingen som lägger manken till.
Trots att det egna bolaget har varit en självklarhet har det funnits frågetecken. Framför allt ideologiska. Skivbolaget ska vara ett forum för musiken, men är samtidigt Love Olzons arbete. Som ska ge pengar till hyran och helst också gå framåt.
Det har varit jobbigt på ett rent självbildsmässigt plan. Jag har sett mig som en vänsterorienterad människa och nu har jag skaffat ett företag och blivit kapitalist. Men jag har tröstat mig med att de ännu större kapitalisterna på Sony snuvas på eventuella pengar.
Visst kan man vara fin i kanten och säga att man inte gör det för att tjäna pengar. Men det stämmer inte. Jag gör det här för att det är mitt jobb. Det betyder att jag vill att det jag gör ska bli otroligt bra och att jag ska tjäna pengar så att jag kan göra ännu mer musik.
I höst åker Love Olzon på turné. Själv tillsammans med en Tandbergbandspelare och en elgitarr. Möjligen en akustisk. Den här gången lutar det åt att det blir ganska många spelningar. Att åka ut själv gör honom lättbokad som artist men han blottar fortfarande sin osäkerhet som gitarrist.
Jag har räknat ut att jag har spelat gitarr i 27 år. Då borde man greja en kväll, även om man undrar ibland. Från början var det så trist att sticka ut själv. Det kändes som om det bara handlade om att Sony var snåla och ville spara in pengar. Nu sköter jag allt själv och gör det med någon slags Hank Williams-filosofi. Att åka runt till radiostationer och småstäder, säger sångaren.
Och det verkar slå an tonen för Love Olzons fortsatta karriär. Nu ska han ge ut skivor när han vill, inte hämmas av Sonys stora beslutsapparat.
Love Olzon håller på att bli fri.



Love Olzon
Skärs Ände
Another/V2/BAM
Betyg: 4
Mönstret börjar kännas bekant. För varje ny platta tar Love Olzon ytterligare ett steg mot den grusiga avkrok som han sedan länge gjort till sin egen. Och i takt med att kritikerna slåss om att hylla den unike låtskrivaren verkar riktningen ta honom allt längre ifrån det kommersiella kölvattnet. Det som, ironiskt nog, blev hans sjösättningsramp för snart tio år sedan.
Med Skärs Ände har scenariot knappast ändrats. Snarare tvärtom. Love Olzon har lämnat jätten Sony för att släppa musiken på egen hand. Samtidigt har tagit formen från förra albumet #4 ett steg längre och sköter skivinspelningen själv, hemma i lägenheten.
Och det märks. Fast då andra artister många gånger tappar trovärdighet med sovrumsproduktioner lyckas Love Olzon förstärka sin identitet. Med mer skavda ljudbilder. Med ännu skevare gitarrspel och pappiga trummor. Att han dessutom har komprimerat sångerna och gett många av dem närmast demokaraktär, blir märkligt nog skivans styrka.
Kanske har det med självsäkerhet att göra. Kanske ärlighet.

Mer läsning

Annons