Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Madeleine Peyroux - Från gator till konserthallar

Annons
Den amerikanska jazzsångerskan Madeleine Peyrouxs senaste album "Careless love" har hyllats av en ening kritikerkår. Den 10 mars spelar hon på Kulturhuset i Stockholm.


Madeleine Peyroux växte upp i Brooklyn, New York. Men det var inte förrän hon flyttade till Paris som 13-åring som musikintresset tog fart på allvar. Där såg hon för första gången gatumusikanter och blev helt tagen av deras musik. Några år senare stod hon där själv, med ett band. Slutligen ledde det till att hon upptäcktes av en skivbolagsrepresentant och snart häpnade världen över den unga tjejens Billie Holiday-klingande stämma.

Hur har tiden som gatumusiker påverkat dig och din musik?

- Jag lärde mig väldigt mycket om kontakten med människor, och hur man gör för att fånga människors uppmärksamhet. Det var en fri och mycket nyttig skolning. De som går musikskolor gör inget annat än att förbereda sig hela tiden, och tillhör de inte stjärnorna på skolan så får de ingen riktig konserterfarenhet förrän de har gått ut.

Du spelar ju på Kulturhuset här i Stockholm. Är inte det tråkigt i jämförelse med gatorna i Paris?

- Det är varmare. Nej, men allvarligt talat så är sådana ställen bra på sitt sätt också. De är lätt att få folk att lyssna eftersom de sitter där de sitter och har kommit dit för lyssna på mig.

Du har jämförts en hel del med Billie Holiday, Vad inspirerar dig annars musikaliskt?

- Jag brukar alltid tänka på de japanska haikudikterna när jag gör musik. Att bara försöka fokusera på en enda tanke och bild i sinnet genom hela processen. Men musikaliskt så gillar jag bland andra Louie Armstrong och Fats Waller. Louie Armstrongs musik är verkligen... du ser jag kan inte ens beskriva hur bra det är.

Är det svårt att försörja sig som jazzsångerska i dag?

- Det gäller att jobba hela tiden. Men man blir ju inte rik direkt. Jag är förresten inte ett dugg intresserad av att tjäna pengar. För många bra musiker blir dåliga när de blir rika. (PM)

Mer läsning

Annons