Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Matti Bye väcker mumier med musik

Annons
Han har ett yrke som inte står med i syokonsulenternas kataloger. Matti Bye är förmodligen världens mest erfarne stumfilmspianist. Nu skriver han nya toner till "Gösta Berlings saga" och verket uruppförs på Greta Garbos 100-årsdag.


Många tänker kanske på spastiskt hamrande pianospel i uppskruvat tempo. Men i Matti Byes stumfilmsmusik tassar stråkarna fram i ett vemodigt landskap och pianot lämnar luft mellan tonerna. Ibland släpar sig instrumenten genom en trött vals som påminner om en gammal karusell med långsamt snurrande hästar.

- Jag gör nog ganska romantisk musik. Det ska kännas som på den tiden, men samtidigt kan det lika gärna vara i dag. Tidlös musik, säger Matti Bye med en ironisk blinkning.

Han tar emot i sin studio, en halv trappa ned från den hårt trafikerade Valhallavägen i Stockholm. Ett svart piano står rygg mot rygg med en liten orgel och på väggen hänger teckningar och ett foto av en ovanligt avspänd Greta Garbo i soffan.

- Vi får gå ut och hämta kaffe. Jag har inte vågat ta hit någon ny bryggare sedan branden, säger Matti Bye när jag stiger in.

- Hela lokalen blev totalt utbränd, hårddiskarna förstördes och en massa musik bara försvann. Först var jag helt förkrossad och ville aldrig göra musik mer.

Under promenaden berättar han hur den katastrofala branden för ett år sedan blev en vändning. Det som först tycktes vara slutet blev i stället en vändpunkt för Matti Bye. Han började måla och hittade nya konstnärliga uttryckssätt.

- Det jag gjorde efteråt skulle inte påminna om det jag gjort innan. Jag vände blad - det jag gjort efteråt är mindre romantiskt och nostalgiskt. Och nu är det roligare än någonsin att göra musik, förklarar han.

Matti Bye komponerar ny musik till stumfilmer och har bland annat gjort musiken till en restaurerad version av Victor Sjöströms film "Körkarlen" från 1921. Han står också bakom musiken till "Glädjelösa gatan" där Greta Garbo spelar en av rollerna. Som stumfilmskompositör har Matti Bye hittat ett sätt att förena sitt filmintresse med sitt yrke som musiker. Och han ser inte stumfilmerna som museiföremål som man bara dammar av för att få en glimt av en svunnen tid.

- Stumfilmen har en långsamhet som jag gillar. Vi tycker att vi är mer avancerade i dag och att stumfilmerna är banala eftersom de inte innehåller dialoger. Men det finns mycket att lära av det visuella berättandet.

Hur håller du intresset vid liv?

- För något som är så dött, menar du? För mig som musiker är det levande. Jag spelar ju just nu och då väcks den där mumien till liv.

Han tycker också att inställningen till stumfilmerna har ändrat sig de senaste åren. Förr satt många och skrattade, även under partier som inte alls var komiska och för Matti Bye var det obegripligt. Men nu tycker han att filmerna behandlas med ett större allvar och en respekt för bildberättandet. Stumfilmen har fått en liten renässans, märker han.

Själv fastnade han tidigt för genren. Matti Bye gick på musiklinjen på Södra Latin i Stockholm, han älskade film och sprang ofta på Cinematekets visningar. Men det var skolans anarkistförening som ledde honom in på den ovanliga yrkesbanan. Medan de ryska matroserna gör uppror i "Pansarkryssaren Potemkin" sitter Matti Bye och försöker hitta revolterande toner på pianot. Han gör sin debut som stumfilmspianist för en publik på kanske fyra personer, men det får ett efterspel flera år senare. En tjej i publiken börjar jobba på Cinemateket och när de en dag behöver en ny stumfilmspianist minns hon sin skolkamrat.

- Jag tyckte att det var jätteläskigt. Första gången förberedde jag mig genom några klassiska stycken, men jag förstod snabbt att man inte kan arbeta så. Det finns inte tid till att sitta och bläddra bland noterna, säger Matti Bye.

Han fick tänka om och började skriva musik för ett antal olika stämningar. Romantik fick ett tema, dramatik ett annat.

- Det blev min improvisationsskola. Jag tvingades till att variera mina teman och försöka följa en film som jag kanske bara hunnit se en gång.

Nu tillhör han ett ytterst litet skrå på ett dussintal stumfilmspianister i världen som träffas på en festival i Italien på hösten. Och Matti Bye är en av dem som hållit på längst.

- Jag är nog en av världens mest erfarna stumfilmspianister, konstaterar han förvånat.

- Det är roligt men lite ensamt också, tillägger han.

För att ge musiken ett eget liv utanför biografen har han startat skivbolaget Rotor Records tillsammans med en bekant och där kan de ge ut musik som inte ryms någon annanstans. Matti Bye plockar fram en LP-skiva som är utformad som en julkalender med små luckor som gömmer utdrag ur tidningsnotiser. "24-åringen" rymmer musik av flera artister, men omslaget var viktigast. Sedan öppnar han en brun papplåda full av tryckta fotografier och med en cd-skiva fäst i locket. Matti Bye har skrivit musik till Gustaf Broms fotografier och utställningen har förpackats i en behändig kartong.

- Vi vill utveckla föreställningen om vad en skiva innebär, säger han medan han plockar bland Rotors alster.

- Nu gör jag en diktskiva med sånger och atmosfärstycken. "Diktorgel" kallar jag den och på vissa sätt närmar den sig stumfilmsmusiken.

Det handlar om att skapa flera lager av musik och atmosfärljud, förklarar han. Att göra något som har mer än en dimension. Likadant arbetar han just nu med musiken till "Gösta Berlings saga" som han ska spela tillsammans med en stråkkvartett. Verket ska uruppföras under en filmvisning på Filmhuset den 18 september, då Greta Garbo skulle ha fyllt 100 år.

- Tänk dig en scen med Greta Garbo och Gösta Berling, säger han och sluter ögonen.

- Han är en försupen präst och en kvinnotjusare. Greta Garbo faller för honom och i ett sådant möte kan man anspela på det romantiska. Men man kan också ta fram hans demoner och lägga in något oroande, skevt och irriterande. Sedan kan man bygga på med musik som beskriver miljön. Det är smällkall vinter och musiken kan illustrera kylan.

Matti Bye målar upp hela scenen och varje nytt inslag omsätts i toner. Han bygger lager på lager i tanken.

- Om man kan få ihop alla delarna i ett stycke blir det häftigt. (PM)


Fakta: Matti Bye

Ålder: 39 år.

Familj: Två söner.

Bor: I Stockholm.

Yrke: Kompositör, stumfilmspianist och skivbolagsdirektör.

Aktuell: Komponerar musik till "Gösta Berlings saga" som ska uruppföras under en filmvisning på Filmhuset den 18 september, då Greta Garbo skulle ha fyllt 100 år. Matti Bye ska framföra musiken tillsammans med Mikael Marin, Leo Svensson, Lars Warnstad och Johan Berthling.

Mer läsning

Annons