Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer än en verklighet på Göteborgs konstbiennal

Annons
Titeln är "More than this" - mer än det här. På Göteborgs internationella konstbiennal ifrågasätter tolv samtidskonstnärer det dokumentära förhållningssättet - och presenterar andra alternativ.


- Jag ser inte det här som en tematisk utställning, men jag har funderat mycket på fenomenet. Varför är intresset för den dokumentära bilden, för verklighetsåtergivning, så stort i vår kultur? säger curatorn Sara Arrhenius.

När de flesta andra biennaler sväller ut och blir större och större har Göteborgs internationella konstbiennal valt motsatt väg. Curatorn Sara Arrhenius, till vardags nytillträdd chef för Bonniers konsthall, har skurit ned antalet deltagande konstnärer till tolv.

- Jag ville göra något mer fokuserat. Det här ger större möjligheter för de individuella konstnärerna och mer plats för nya verk. Dessutom gav det oss möjlighet att samla konstnärerna på ett seminarium under våren inför biennalen, berättar hon.

De flesta av de tolv utvalda konstnärerna är internationellt erkända. Fikret Atay från Turkiet, Gerard Byrne från Irland, Monica Bonvicini från Italien och Runa Islam från Bangladesh är några av de mest uppmärksammade deltagarna på biennalen. Från Sverige medverkar Miriam Bäckström, med ett helt nytt verk som är ett slags fortsättning på den film hon gjorde tillsammans med skådespelerskan Rebecka Hemse för något år sedan.

- Alla kommer från olika håll och jobbar på olika sätt. Men under arbetets gång har det dykt upp en del beröringspunkter. Om det finns någon gemensam nämnare är det nog ett ganska kritiskt förhållningssätt till hur man uppfattar verkligheten.

Sara Arrhenius är stolt över att många av konstnärerna har valt att skapa helt nya verk till biennalen. Det första besökarna möts av i Göteborgs konsthall är ett nytt verk av den brasilianska konstnären Lucia Koch, där hon förändrar ljuset - och därmed också rummet - med hjälp av olika filter. Den tyske konstnären Marcel Odenbach bidrar med en nygjord film om svenska raggare och Runa Islam visar två nya filmer som fokuserar på vårt sätt att uppfatta tiden.

- Huvuddelen är nyproducerade verk. Men vi har också tagit med några äldre verk som det har känts viktigt att gå tillbaka till. Det gäller bland annat ett större verk av Monica Bonvicini, "Stone wall" från 2002, där hon synliggör hur arkitektur som vi uppfattar som neutral i själva verket bär på uttalade ideologiska betydelser.

Det är tredje gången som Göteborgs internationella konstbiennal hålls. Mellan den 3 september och den 6 november finns det möjlighet att se de tolv konstnärernas verk i Göteborgs konsthall, på Göteborgs konstmuseum och Hasselblad Center.

Varför är det viktigt med en internationell konstbiennal i Sverige?

- Ibland känns det som att det dyker upp nya biennaler varje dag. Men det finns en möjlighet för biennaler som ligger vid sidan av, som inte är de stora, att göra något annat. Vi får fokusera på att göra bra utställningar med bra konstnärer, helt enkelt, säger Sara Arrhenius. (PM)

Mer läsning

Annons