Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Moderiktigt på Dunkers Kulturhus

Annons
Designåret har satt fokus med svensk formgivning men ett område har hamnat i skuggan - modet. Nu ska Dunkers Kulturhus råda bot på det, med utställningen "På modet - ny svensk kläddesign".


70 designer deltar i utställningen, som vill visa upp hela spektrat av samtida svensk modedesign. Listan täcker det mesta, från kända namn och märken som Filippa Knutsson, Lars Wallin och Whyred, via hyllade uppkomlingar som Nakkna och Bea Szenfeld, till mer okända förmågor som Armin Farmahini och Linnea Bach.

- Hela den här gruppen sjuder av liv. Det som slog mig var olikheterna. Det finns inte en som är den andra lik, de har alla olika idéer. Alla har fått begränsningen att välja ett till tre plagg, men ändå är det så tydligt hur olika de är, säger trendanalytikern Cay Bond som medproducerat utställningen.

När Designåret 2005 började ta form tyckte hon att något fattades i diskussionerna. Trots att designbegreppet stöttes och blöttes i målet att hitta nya vinklar var det få som nämnde modet som en viktig designform. Cay Bond ringde upp Niels Righolt, chef på Dunkers Kulturhus i Helsingborg - de har tidigare samarbetat i en utställning om skor. Resultatet blev ett samlat grepp kring svensk kläddesign.

- Det intressanta är att vi i Sverige som är så modedugliga och köper hur mycket kläder per capita som helst, att vi inte har någon klädindustri, säger Cay Bond. Det ligger faktiskt en väldigt dålig moral i det. Får kläder inte kosta någonting? Måste vi lägga ut all produktion i låglöneländer? Vi ser mellan fingrar på att kvinnor jobbar för 2,50 i timmen för att vi ska kunna handla för 29,90. Det är inte bra. Det måste finnas ett mellanskikt och ett högre skikt.

Vad vill du att utställningen ska sätta för spår i besökarna?

- Dels att publiken ska lära känna sina egna designer. Man ska ju först bli mest känd i sitt eget land - sedan kan man åka utanför landets gränser och då är världen öppen. Publiken måste bli bekväm med att dessa designer finns. Och bli bekväm med det som de själva drömmer om att handla - olikheter i stället för likheter.

Efter utställningen i Helsingborg är det tänkt att "På modet" ska ge sig ut i världen. Inget är spikat men Cay Bond hoppas på fem europeiska städer och besök i både Asien och USA.

- Det är min önskan - sedan får vi se vad som går att förverkliga. Möjligheterna är jättestora. Jag jobbar ganska internationellt och i min kontaktsfär så säger de "åh, vad spännande".

Utställningen öppnar den 28 april och pågår till den 13 november. (PM)

Mer läsning

Annons