Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kitok ber inte om ursäkt

/
  • Magnus Ekelund gör numera musik under namnet Kitok. Debuten är en spännande resa i en eklektisk hiphopvärld.

Norrland har försett storstaden, huvudstaden, ja för den delen hela Sverige med fin pop och punk sedan 1990-talet. Då hette banden Wannadies, Refused och Popsicle.

Annons

Nu förtiden är det inte bara pop som flödar från norr. Det har växt upp en undergroundrörelse inom hiphopen som lyckats fånga uppmärksamheten bland musikelitisterna i Stockholm.

Jag pratar om Movits, Cleo, Zacke, Alaska och Kalle Gracias.

En artist med bakgrund i popscenen är Magnus Ekelund som började göra musik under alteregot Elmo, fortsatte att släppa skivor med Stålet och samarbetade med Mattias Alkberg.

Under sitt samiska släktnamn Kitok gör han nu hiphop och "Paradise Jokkmokk" är en spännande debut.

Kitok gör ingen hemlighet av att Beastie Boys är en stor inspirationskälla. Han droppar bandet redan i presentationslåten "Premium gold" och parafraserar "You've gotta fight for your right to party".

Den känns som om Kitok inte har något problem med det. Jag har inte heller problem med att han låter som en norrländsk variant av Ad Rock.

Det som lyfter den här skivan är att han inte fastnar i en nostalgitripp. De ofta hårda och styltiga verserna renderar ut i vackra indierefränger och han låter poetiska skildringar skymta fram mellan bitska spottloskor.

Den första låten jag fastnade för var titellåten "Paradise Jokkmokk" som är en fin hyllning till hemorten och ett av toppspåren är "Partner in crime".

Kul också med Halleluja (krossa eller krossas) som mynnar ut i en edm-liknande refräng.

Kitok vågar ta ut svängarna och ber inte om ursäkt. Det gillar jag.

Läs en stor intervju med Kitok här.

Artist: Kitok

Genre: Hiphop

Bolag: "Paradise Jokkmokk"

Bolag: Universal

Betyg: 4/5

JERKER ULLERSTAM

Mer läsning

Annons