Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så ser Sensommars festivalområde ut

/
  • Tobias Wikström och Dino Vulic från Höga Kusten nöje övervakar bygget av festivalområdet för Sensommar vid Ungdomsfältet.
  • Per Johansson från Ljud- och ljuscontrol är med i bygget av stora scenen.

På lördagen är det premiär för Sundsvalls nya festival Sensommar.
ST hängde med när scenen och tälten byggdes.

Annons

Det är lite regnigt i Sundsvall på torsdagen, till och från strilar det ner. Men värmen ligger i luften och på Ungdomsfältet nära Sundsvallsbron är det full verksamhet.

Där växer området för debuterande festivalen Sensommar fram.

Tobias Wikström och Dino Vulic från Höga Kusten nöje, som tillsammans med Läktarproffs och Ljus & Ljuscontrol, arrangerar festivalen är på plats för att övervaka arbetet.

– Vi har haft lite otur med vädret men vi ligger i fas, säger Dino Vulic.

Området känns lagom stort och överskådligt med Sundsvallsbron som fond till den stora scenen.

– Det viktigaste var att scenen skulle synas vart man än är på området. Vi tycker att den är stor och vi har försökt anpassa resten av området efter den, säger Tobias Wikström.

Förutom scenen finns det ett vipområde för ungefär 300 personer och ett stort öltält med uteservering som ska rymma runt 2000 personer.

– Vi har byggt två stora tält som vi sedan har byggt ihop med varandra. Det ska kännas som ett enda stort område, säger Tobias Wikström.

För att få plats i vipområdet köper man en lite dyrare premiumbiljett.

– Det är en biljett som är lite exklusivare, men vem som helst kan köpa den. Där inne får du lite bättre service, lite bättre plats. Det finns soffor och egna toaletter också, säger Tobias Wikström.

Alldeles nyligen kom nyheten att Stefan Nordlander kommer att inleda festivalen och även att trubadura mellan akterna på stora scenen. Han kommer att hålla till i öltältet.

Det är första året som Höga Kusten Nöje AB arrangerar något i Sundsvall men intresset för Sensommar verkar vara bra. Målet var att locka mellan 3 000 och 5 000 personer.

– Vi har sålt upp emot 4 000 biljetter och det rullar på, så vi känner oss jättenöjda, säger Tobias Wikström.

Mer läsning