Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ytterström: En klart bättre semifinal

Annons

Några korta tankar kring den första semifinalen i Eurovision song contest:

● Finland gick, tyvärr, inte vidare. Jag tror att de hade gått riktigt bra om de tagit sig förbi den svåra semifinalen, min gissning är att juryrösterna fällde dem.

● Bitvis var det väldigt konstigt ljud i sändningen, framförallt var det många röster som försvann bland instrumenten. Hoppas att de skruvar till det i kväll.

● Jag hade 7/10 rätt, inte godkänt. Förhoppningsvis kan jag leverera bättre i kväll.

Det är dags för Sverige och Måns Zelmerlöv att kliva in i tävlingen och det har sett oförskämt bra ut ända sedan den sockersöte svensken vann tävlingen. Visst har det lyfts fram en hel del plagiatanklagelser (för såväl låt som framträdande) men Måns har hyllats av Eurovisionnördar, kritiker och har dessutom favoriserats rätt hårt av oddsbolagen.

För vidare till finalen det går Sverige utan några som helst problem. "Heroes" är en riktigt bra låt för Eurovision-scenen och det i kombination med Måns (oftast) klockrena framträdanden och säkra röst gör att jag inte ens är i närheten av orolig för något annat än ett positivt resultat.

Redan då Måns säkrat mellosegern skrev jag en krönika på ST.nu där jag utnämnde honom till favorit att vinna hela Eurovision Song Contest, och det håller jag fast vid än i dag – även om konkurrensen hårdnat sedan dess. Jag går in lite mer på detta i krönikan på lördag, för det finns ju faktiskt fler bidrag att nämna från den andra semifinalen.

Till att börja med är den betydligt starkare än den första; jag har full förståelse för alla de som somnade in redan halvvägs in för balladerna ville aldrig riktigt ta slut.

Exempelvis får vi tävlingens enda balkanballad serverad som fjärde bidrag, och gud vad skönt det är att få höra dessa välbekanta, melankoliska och dystra toner från halvön än en gång. De senaste fyra åren har vi missat många guldkorn, delvis för att länder inte ställt upp av ekonomiska orsaker – men också av någon förnyelsefrenesi som gjort att vi fått massa modernt tjafs skickat till oss.

Humbug, säger jag!

Norges bidrag, "A Monster Like Me", är dramatisk så det förslår men lyfter aldrig riktigt – till skillnad från Azerbajdzjans Eleanor Huseynov som visar hur en refräng verkligen kan sticka ut ur mängden.

Vi får också se tre öar skicka tre rätt starka bidrag i form av Cypern (Johan Karayannis med en stark popballad) Malta (stort och pampigt – om nu Amber lyckas hålla upp rösten live) samt Island (Maria Olafs, lite Amy Diamond-varning fast på ett bra sätt).

De här bidragen tror jag går vidare:

Sverige, Montenegro, Malta, Norge, Azerbajdzjan, Island, Cypern, Slovenien, Lettland, Israel.

Mer läsning

Annons