Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Muttationer möter schabloner på Riksteatern

Annons
Självlärda Shima driver med schabloner, tjocka Lotti krossar fördomar och D Muttant lär publiken feministiskt självförsvar. Riksteaterns ledord är jämställdhet och mångfald - något som tydligt avspeglar sig i höstens repertoar.


Det är lätt att svänga sig med ord som "mångfald" och "jämställdhet", men svårare att leva upp till dem. Riksteatern satsar hårt på att förverkliga de vackra orden och bjuder på ett minst sagt spretigt, men starkt höstuppbåd. Där ryms både 20-åriga Shima Niavaranis soloföreställning "Autodidakt i enmansakt" och algeriern Aziz Chouakis Noréninspirerade drama "En tripp i Alger", både Jerry Williams-showen "Ringside" och D Muttants anarkistiska kabaret, med målet att förändra världen till "en plats där alla har rätt att välja sitt groove i livet, oavsett vilket kön man har".

Men Riksteaterns vd Birgitta Englin är ändå inte nöjd.

- Det är en repertoar med en spretighet och bredd som krävs av oss. Men vi är fullt på det klara med att vi saknar perspektiv och inblickar, att vi saknar folk både på och bakom scenen som representerar något annat än den norm som man kan avläsa här, säger hon.

- För mig handlar mångfald inte bara om hur det ser ut på repertoaren utan det är lika viktigt vilka som sitter i salongen som vilka som står på scenen. Risken är annars att det bara blir en internmonolog mellan vissa sektioner i samhället.

Det är gott om debutanter under hösten. Shima Niavarani, Maya Hald (alias D Muttant), det galna gatuteateaterkollektivet Sirque Alfon och Lotti Törnros som turnerar med "Mitt liv som tjock" är alla nya på Riksteatern. Lotti Törnros har fått mycket uppmärksamhet för sin föreställning, som tidigare har visats på lilla Teater Scenario i Stockholm, där hon självutlämnande berättar om sitt liv som överviktig och går till storms mot dagens kroppsfixerade samhälle.

- Det känns jättekul att få turnera i landet, säger hon. Äntligen har man en chans att nå ut till väldigt många. Och jag vill verkligen få ut föreställningen till så många som möjligt.

Varför tror du att folk har blivit så berörda av "Mitt liv som tjock"?

- Det började som ett experiment. Jag utgick från hur svårt och tabubelagt det har varit för mig att tala om det här och det märks nog. Det finns en angelägenhetsgrad i det, det är mitt liv, mina åsikter, det här arbetet har varit svårt och viktigt för mig. Att ta upp ämnet är som att slänga en fackla. Annars pratar man bara om farorna med att vara överviktig och hur man ska göra för att gå ner i vikt. Den här föreställningen nyanserar bilden och det finns ett väldigt sug efter det.

Nykomling på Riksteatern är också författaren Mirja Unge, som i höst debuterar som dramatiker med pjäsen "Var är alla?" - ett drama där vardagstristess och längtan bort från en alltför trång småstad glider över i ett våldsamt övergrepp. Repetitionerna pågår som bäst inför urpremiären den 29 september.

- Det känns väldigt läskigt när jag ser pjäsen på scenen, erkänner hon. Jag tycker nästan synd om skådespelarna. Men det har varit kul att byta genre. Skillnaden nu är att man måste tänka lite annorlunda när man skriver. Här handlar det mer om att lyssna än att se. Det är ingen idé att se, eftersom det är någon annan som ska göra det senare.

Den här säsongen sätter Riks Dramas konstnärlige ledare Lars Norén inte upp någon egen pjäs. Det dröjer till våren, då två nyskrivna stycken bakas samman i föreställningen "Terminal". Däremot tolkas hans vid det här laget klassiska drama "Natten är dagens mor" av Tyst Teater. Och dramaavdelningen visar en själslig kusin till Lars Noréns verk, den algeriska pjäsen "En tripp i Alger" av Aziz Chouaki. Pjäsen visar vissa likheter med Noréns "Personkrets 3:1" och Chouaki har själv medgett att han har inspirerats av den. I föreställningen möts tre killar en natt genomdränkt av alkohol, cannabis och amfetamin. De spyr ut sitt hat mot sina liv och sitt land, på ett modernt blandspråk som till och med skådespelarna i originaluppsättningen hade problem med.

- Språket som ungdomarna talar är till stora delar påhittat eller konstruerat. Därför är det väldigt svårt att översätta pjäsen. Det var svårt även för de franska skådespelarna, så därför blev jag förvånad när Lars Norén bad mig komma hit till Sverige och jobba med pjäsen, säger den franske regissören Jean-Louis Martinelli.

- Men situationen för ungdomar som är marginaliserade är de samma i alla stora städer i Europa i dag. Jag såg nyligen "8 miles" med Eminem och tycker inte att det är så stor skillnad mellan hur det är i Detroit och i Alger. (PM)

---


Höstens premiärer

"Inte mer än fullt, tack!" 1 september, Överkalix.

"Sirqus Alfon", 2 september, Stockholm.

"Bland pärlor och örhängen", 7 september, Höganäs.

"En tripp i Alger", 13 september, Stockholm.

"Ringside", 15 september, Hagfors.

"D Muttants mission - en mutterad kabaret", 19 september, Göteborg.

"Händelser i hemmet", 22 september, Kiruna.

"Historien om Bip", 27 september, Halmstad.

"Natten är dagens mor", 28 september, Uddevalla.

"Snopp och Snippa", 29 september, Göteborg.

"Var är alla?", 29 september, Kristianstad.

"Shima Niavarani - autodidakt i enmansakt", 4 oktober, Umeå.

"Skitsjuk", 4 oktober, Umeå.

"Teaterdirektören", 4 oktober, Skellefteå.

"För att inte tala om alla dessa herrar", 5 oktober, Umeå.

"Barberaren i Sevilla", 6 oktober, Falun.

"En hyllning till alla nyfikna", 6 oktober, Lycksele.

"Saknad", 9 oktober, Hallunda.

"De sammansvurna", 15 oktober, Lund.

"Mitt liv som tjock", 25 oktober, Sundsvall.

Cullbergbaletten, verk av Mats Ek och Johan Inger, 4 november, Stockholm.

"Konserv", 9 november, Mariestad.

---

Kommer våren 2006:

"Terminal", två nyskrivna pjäser av Lars Norén.

"I alperna" av Elfriede Jelinek i regi av Melanie Mederlind.

"Önskekonsert" av Franz Xaver Kroetz.

"Kalle och Laleh" - en föreställning med och av Laleh Pourkarim och Kalle Haglund.

"Pleasure" av Lisa Langseth.

"Trollflöjten" med norska Rikskonserter och Västanå teater.

"Apberget" av Anders Duus.

"The good body" av Eve Ensler, i regi av Eve Ensler med Kajsa Ernst och Nisti Sterk i rollerna.

Mer läsning

Annons