Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Myspys med innehållsproblem

Annons
I det första avsnittet av SVT:s nya prylserie Secondhand fick programledarna My Södergren och Caitlin Rademaekers  i uppdrag att köpa grejer till en fest med Las Vegas-tema. Det är svårt att se någon utmaning i att handla partydekorationer för 6 000 kronor. Lika svårt är det att finna någon inspiration i ett program som väljer att pynta i en stil som är för extrem för vardagen och alldeles för uttjatad som kitsch. Det andra avsnittet av Secondhand var något bättre. Det finns någotkonsumentupplysande i att visa att det faktiskt går att köpa det som blivande föräldrar behöver för sin bebis för bara runt 7 000 kronor. Som inspiration och underhållning betraktat var det emellertid lika lamt som det första avsnittet.

Man vet att en redaktion har kämpat med att fylla sitt program när ett motorhaveri på väg till loppmarknaden får konkurrera med själva secondhandshoppingen. När så motorn i den gulliga VW-bussen har svalnat och startar igen får vi som bonus ta del av hur programledarna diggar musiken på radion när de kör vidare. Det är snudd på provocerande ointressant.
My Södergren är som hämtad direkt från swinging London på 1960-talet, med blommiga klänningar och rejäla solglasögon i plast. Hon plirar och ser så engagerad och gullig ut att man tror att tv:n ska spricka. Hon lutar sig framåt när hon lyssnar på andra, lägger huvudet på sned och ler hela tiden. Som en parodi på instruktionsfilmer för positivt tänkande eller aktivt lyssnande.

Till sin hjälp har hon den mer neutrala men lika driftiga Caitlin Rademaekers, som med rättfram tysk brytning till viss del kompenserar Mys tokmys. Men tokmysigt är det. Eller ska vara i alla fall, för en så extremt positiv framtoning kan få motsatt effekt när den ska stödja en klen programidé. Det kan också vara frustrerande för någon som besöker de lokala loppmarknaderna lite då och då att se hur \"lätt\" det är att göra fynd när man reser land och rike runt till gräddan av butiker. Arbetstider och geografisk belägenhet, för att nämna ett par saker som vanliga människor måste ta hänsyn till, har en tendens att slipa bort tv-charmen med att gå på loppis. Således är de riktiga fynden vigda åt proffshandlare och programledare på SVT, som på heltid kan ägna sig åt att jaga guldkorn.

Mer läsning

Annons