Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nyckfull pizza lockar operaälskare till Drottningholm

Annons
Med den nästan nyupptäckta operan "La capricciosa corretta" slår Drottningholms slottsteater upp portarna för sommaren. Det är en lättsam operabuffa tillsnidad av Mozarts favoritlibrettist Lorenzo Da Ponte som också skrev "Don Giovanni" och "Cosi van tutte".


Att capricciosa betyder nyckfull kanske inte är alldeles självklart för alla pizzaälskare. I svensk översättning skulle "La capricciosa corretta" med undertiteln "La scola di maritati" bli något i stil med "Den tillrättavisade nyckfulla - en skola för gifta".

Musiken är skriven av en annan Mozart-favorit, spanjoren Vicente MartÃn y Soler, som också lät vännen Mozart låna en och annan sång till sina operor. "La capricciosa corretta" hade premiär i London 1795 och har sedan varit försvunnen i över 200 år.

- En fransk forskare hittade den i några gömmor i Venedig för bara ett par år sedan. Den har spelats i Spanien och möjligen också i Paris, säger regissören Patrik Sörling.

Därmed blir premiären på Drottningholmsteatern den 27 maj ett musikhistoriskt evenemang med internationell attraktionskraft.

Operakännare från hela världen hör av sig och bokar biljetter.

- Det handlar om den lite dumsnälle gubben Bonario som gifter sig för andra gången med den unga, vackra Ciprigna. Hennes nyckfullhet bottnar i att han inte kan få till det på bröllopsnatten så hon skaffa sig en massa älskare, säger Patrik Sörling.

Det skär sig genast mellan Ciprigna och Bonarios vuxna barn. När hon också får ihop det med äldsta dotterns tilltänkte man är måttet rågat. Den rättrådige betjänten Fiuta, som förgäves försökt lära Bonario hur han ska tukta sin vackra hustru, griper in.

- Fiuta klär ut sig till ambassadör från den mystiska ön Alme Viva. Han lurar Ciprigna att fursten där har utlovat tronen till världens vackraste kvinna. Den självmedvetna Ciprigna känner sig förstås kallad och gör sig beredd att resa.

Ute på gården står Bonarios hela hushåll och sjunger en hånfull sång till drottningen av Alme Viva. Ciprigna inser att hon gått i fällan och ångerfull bankar hon på porten och vill bli tagen till nåder.

- Tanken är väl att hon nu är "tillrättavisad" och att de lever lyckliga i alla sina dagar. Vi tycker att det blir för osannolikt så vi har hittat på ett eget slut som jag inte vill avslöja, säger Patrik Sörling.

Han undervisar till vardags i rörelseteknik på Operahögskolan där han också hämtat sångarna till flertalet roller. Bara Ulf Lundmark i rollen som Bonario är en väl etablerad sångare.

- MartÃn y Soler kan sägas vara grundare av baletten som en egen konstform. Det märks i den oerhört rytmiska musiken. Enligt dirigenten Mark Tatlow innehåller operan också extremt vackra och välskrivna ensembler, säger Patrik Sörling.

Han är dansare i grunden och dansade bland annat "Orfeus" på Drottningholmsteaterns tiljor på 80-talet. I "La capricciosa corretta" får sångarna stuffa runt i gavotter och polkor och svepa runt i en och annan menuett, men några balettnummer ingår inte.

Förra sommaren regisserade Patrik Sörling även Reine Jönssons nyskrivna opera "Cecilia och apkungen" på Drottningholms slottsteater.

"La capricciosa corretta" spelas till och med den 9 juni. Den 11 juni börjar Dramatens gästspel med den franska 1700-talskomedin "Kärlekens triumf" som blir den första talpjäsen på många år som spelas på teatern. I augusti blir det barockopera på Drottningholm när regissören Pierre Audi sätter upp Jean Philippe Rameaus opera "Zoroastre" från 1756. Operan har bara givits som konsert i modern tid så det här blir troligen den första iscensättningen sedan Rameaus dagar. (PM)

Mer läsning

Annons