Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olle Bonniér har vind i seglet

Annons
Olle Bonniér har väntat i 62 år på att förverkliga sin konstnärliga vision: ett hav av tyg spänt mellan Kungstornen i Stockholm. Snart kan konstverket - ett membran mot Östersjön - bli verklighet.


- 62 år. Det är väl världsrekord i väntan, säger Olle Bonnier.

Den 80-årige konstnären vandrar runt på Åmells Galleri i Stockholm och granskar hängningen av sina målningar och skulpturer. Hans retrospektiva utställning öppnar den 14 maj. Den är bara en de av konsthändelser i Stockholm som Olle Bonniér är inblandad i just nu. Flera av hans gamla projekt är plötsligt högaktuella igen.

- Konstlivet följer sådana cykler. Det tar ett halvsekel innan en konstnär får erkännande för nyskapande idéer, säger han med ett leende.

Ett blågrönt havsfärgat tyg, 18 meter i diameter, har han velat spänna mellan Kungstornen i Stockholm sedan han var 18 år. Han tänker sig det som ett membran som står i förbindelse med Östersjön och speglar dess vind och vågor. Första gången Olle Bonniér knackade på hos fastighetsägarna och bad om lov att spänna upp det blev det blankt nej.

- De var dödsförskräckta och sa att byggnaden kommer att störta. Det förstår man ju, en galen konstnär stegar in, det kan ju skrämma slag på vem som helst. Varken de eller jag hade tänkt igenom det ordentligt. Man måste ju använda ett tyg som släpper igenom luft, så att det inte blir ett stort vindfång. Vi ska ju inte heller förankra det i tornen.

Nu är han närmare än någon gång tidigare. En projektledare driver frågan och fastighetsägaren till det norra tornet har redan sagt ja. Ägarna till det södra tornet sammanträder på torsdagen för att fatta sitt beslut. Blir det ett ja är det myndigheternas tur att säga sitt.

Olle Bonniérs installation kan tyckas vara en föregångare till den internationellt hyllade konstnären Christo, som började slå in byggnader och broar i tyg under 70-talet. Men Olle Bonniér tycker att hans membran är raka motsatsen till Christos konst.

- Han lindar ju in och döljer, Membranet syftar utanför sig självt, till Östersjön. Allt jag har gjort sedan dess har burit samma idé. Verket är inte sig självt nog. Det slutar inte där, utan är bara ett nav till allt som händer runt omkring, Det lilla hänvisar till det större och har det inom sig, säger Olle Bonniér.

Huvudnumret på utställningen på Åmells Galleri är partituret till "Plingeling". I dag är det okänt utanför konstvärlden, men när Olle Bonniér presenterade det vände sig hela den svenska konstvärlden mot honom.

- De sopade golvet med mig. Ingen har fått så nedgörande recensioner. Inte ens mina kolleger förstod sig på vad jag gjorde. Då tog jag det jävligt hårt. Nu i efterhand kan man skratta åt det.

En anledning till att han kunnat skratta är att verket hyllats många gånger om sedan dess och visats och spelats i bland annat Rom, Tokyo och New York. Den 26 maj är det dags igen på Musikaliska Akademien i Stockholm. Då framför en jazzkvartett ledd av saxofonisten Mats Gustafsson "Plingeling", tillsammans med flera andra musikverk av Olle Bonniér. En skiva med hans musik är också inspelad och blir eventuellt klar redan till konserten.

Det är inte helt lätt att spela "Plingeling". Notskriften består bara av färgade punkter som rör sig i ett vitt ingenting. När de stöter emot varandra låter det "pling!" eller som en kort vissling, harkling, hick, smäll eller skrik och vid ett tillfälle som ettstruket a på cembalo. Huvudsaken är att ljuden är korta som ett pling.

Olle Bonniér gjorde cirka 25 målningar med plingpunkter, av dem har 20 samlats in och visas på utställningen. De byggde på avancerade och noggrant uträknade teorier där Olle Bonniér ville rasera grundvalarna för det traditionella måleriet och musiken.

- Det fungerar verkligen så. Det är fullständigt nyfött varje gång det uppförs, säger han nöjt.

Olle Bonnier ska också representera Sverige på en stor internationell konstutställning med vatten som tema i spanska Valencia senare i år. Det är hans konstfilmsvideo "Storforsen" där forsande vatten möter åskådaren från alla håll som valts ut av Moderna museet.

Han är i högsta grad aktiv som konstnär, bosatt stora delar av året i Mexiko och med ateljé i New York. Just nu har han hittat ett nytt kreativt spår i sin konst.

- Det känns mycket spännande och helt annorlunda det jag tidigare gjort. Men i efterhand brukar man kunna se att alla nya spår år typiskt Olle Bonniér, säger han. (PM)

Mer läsning

Annons