Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ozons kärlekhistoria börjar från slutet

Annons
Med filmen "Kärlek tur & retur" var frågan: Varför får vi inte våra förhållanden att hålla längre? När François Ozon var klar var svaret: Skilsmässan är inte det viktiga, utan att vi förälskar oss på nytt.


"Kärlek tur & retur" är en returresa som inleds där kärleken slutar, i skilsmässan. I fem episoder får vi följa paret steg för steg tillbaka i tiden förbi besvikelserna tillbaka till förväntningarna, till bröllop och till sist det första mötet. Det är en kärlek långt ifrån de idealiserade romantiska komedierna från Hollywood. "Jag är ju fransman, jag gör fransk film!" förklarar François Ozon det annorlunda och mer intellektuella upplägget. När han skrev manuset var han mitt uppe i en separation från ett förhållande.

- Jag började arbeta utan att ha ett svar eller ett budskap. Om jag skulle haft ett svar skulle jag skrivit en bestseller i stället. Det var en film med alla mina frågor. Därför bestämde jag mig för att göra den baklänges, för att ge mig själv och publiken chansen att ställa frågor om våra egna liv i stället för att sitta och bara tänka på om de skulle få varandra.

Han är en kvinnornas regissör. I "Under sanden" spelade Charlotte Rampling en kvinna vars man försvinner spårlöst under en simtur. "8 kvinnor" var en kriminalkomedi med toppgardet bland franska skådespelerskor i de åtta rollerna. Charlotte Rampling var tillbaka i huvudrollen i "Swimmingpool". Även i "Kärlek & tur och retur", den fjärde filmen på svenska av den franske regissören, är perspektivet kvinnans.

- För mig som man tror jag det är enklare att porträttera kvinnor. När filmen handlar om känslor är det intressantare att skildra en kvinna. I filmer står män ofta för handlingar och kvinnor för känslor och det är känslor som intresserar mig. Dessutom föredrar jag att arbeta med kvinnliga skådespelare. De är smartare och tar större risker än män. Och jag tror att kameran enklare förälskar sig i en kvinna.

Den 34-årige regissören har redan hunnit göra sju långfilmer. Han säger själv att han är helt befriad från kreativ ångest. Idéer har han hur många som helst, det gäller bara att hitta något som är tillräckligt kul för att sysselsätta honom under det år det tar att göra filmen. I Frankrike är han en av de stora regissörerna som kan räkna med visning av sina filmer på Cannesfestivalen. Det har också hjälpt den internationella ryktbarheten på traven och nu är han på Sverigebesök tillsammans med Valeria Bruni-Tedeschi, som har den kvinnliga huvudrollen som Marion i "Kärlek tur & retur".

I filmens första scen undertecknar hon skilsmässohandlingarna tillsammans med sin före detta make Gilles (Stéphane Freiss). När det är klart tar de in på hotell för att ha sex med varandra - en scen som för tankarna till en annan mästare i att skoningslöst skildra äktenskap - Ingmar Bergman och hans "Scener ur ett äktenskap".

- Om man som fransk regissör och filmälskare gör en film om ett par är det uppenbart att tänka på den eftersom det är en av de starkaste beskrivningarna som gjorts av en relation mellan en man och en kvinna. Under castingen behövde jag hitta ett par med rätt kemi och då arbetade vi med en scen ur "Scener ur ett äktenskap", där de älskar med varandra efter att ha skrivit på skilsmässopapperen. För mig var det ett sätt att kontrollera om skådespelarna skulle kunna göra min film, säger François Ozon.

Mellan de fem episoderna som var och en skildrar ett stadium i relationen är det upp till publiken att själva fylla i vad som händer. François Ozon har själv bara vaga begrepp av vad som hänt i filmens relation mellan det som utsägs. Men trots att förhållandet slutar i skilsmässa tycker han att filmen har ett positivt budskap.

- Det viktiga för mig är fasen att bli kär. Begynnelsen är viktig. Vi vet att allt kommer att sluta - om inte annat så med döden. Det viktiga är att tro på förälskelsen, att kanske vara lite blind inför verkligheten, att våga hoppet och fortsätta. Om det slutare? Än sen? Då kan man bli kär i någon annan. Nu för tiden är det accepterat att vi kan ha flera relationer under ett liv, säger François Ozon, ler och rycker på axlarna med ett genuint franskt kroppsspråk.

Med sitt höga tempo är han redan på väg att bli klar med sin nästa film "Le temps qui rest". Den är den andra i en tänkt trilogi som handlar om sorg och att acceptera döden. För en gångs skull om en man; en sjuk 30-åring som bara har några få månader kvar att leva. Frågan är hur han ska använda den sista tiden i sitt liv.

- Den första filmen var "Under sanden" som handlade om att acceptera att den du älskar dör. Den tredje filmen vet jag inte när jag ska göra, men temat blir att acceptera ett barns död, vilket väl är det svåraste att acceptera.

"Kärlek tur & retur" har svensk premiär den 18 mars. (PM)

Mer läsning

Annons