Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Passionerad Fedra i norsk-svensk tappning

Annons
Det var länge sedan sist -- men nu är Euripides antika drama hetare än någonsin. Sedan en tid spelar Folkoperan i Stockholm Rameaus opera "Fedra" och passar samtidigt på att göra den som barnopera. Nu kommer Riksteatern med sin "Fedra" som bygger på Racines pjäs från 1600-talet.


Omöjlig kärlek, incest, våldtäktsanklagelser, krigsförbrytelse och dödsdomar. Dramatiken i Euripides "Hippolytos" som blev Racines "Fedra" lär inte göra publiken besviken. Ändå är det skönheten i språket som fick den hyllade norske regissören Eirik Stubø att resa till Sverige för att sätta upp "Fedra".

- Det är faktiskt en vacker och mycket intelligent pjäs. Karaktärerna ger åskådarna handlingsalternativ för hur man kan reagera och agera i kritiska situationer, säger Eirik Stubø.

Hos Euripides är kungasonen Hippolytos huvudperson medan Racine sätter fokus på hans styvmoder Fedra. Båda lever de i skuggan av fadern och maken, den oövervinnelige krigsherren Theseus. Denne är ute på ett av sina härjningståg som den här gången har blivit ovanligt långvarigt. Ryktet om hans död blir startskottet för det ödesdigra dramat som i det närmaste utplånar det kungliga hovet i Aten.

- Fedra är den bortglömda hustrun som Theseus fört med sig hem som en trofé när han besegrade hennes folk och familj på Kreta. Hon är en kvinna med ambitioner som inte tvekar att ta makten när hennes make har fallit.

Men Fedra vill mer, hon är blint förälskad i sin styvson. När hindret, Theseus, är borta, kan hon inte stå emot passionen. Men Hippolytos är kär i den unga Aricia och avvisar styvmodern.

- Man kan se Hippolytos som John Lennons son Julian, En ung man som försöker hitta en egen väg i livet på avstånd från den berömda fadern, krigshjälten som har dödat Minotaurus och enat Aten.

Aricia är djupt förälskad i Hippolytos men hon inser att deras kärlek är omöjlig. Även hon är ett krigsbyte som tyrannen Theseus släpat med sig när han nedkämpade titanerna.

- Aricia är Fedras motsats. Hon förmår att bemästra passionen och tänka rationellt.

Theseus plötsliga hemkomst sätter allt på sin spets. Fedras hämnas på Hippolytos genom att anklaga honom för våldtäkt. Dödsdomar, mord och självmord leder till att dynastin så gott som utplånas. Den kloka Aricia är till sist den enda överlevande.

Riksteaterns "Fedra" utspelar sig i en sorts tidlöshet. Skådespelarna bär moderna kläder men den i rena scenen ger inga associationer till när eller var dramat utspelar sig.

Pjäsen är ett alltigenom norsk-svenskt samarbete. Dramatikern Jon Fosse har gjort en nytolkning av dramat där han frångått originalets alexandrin. Skådespelarna Trine Wiggen i huvudrollen som Fedra och Ragnhild Hilt, som spelar Oinone, kommer också från Norge, liksom scenografen Kari Gravklev och ljussättaren Ellen Ruge. Svenskar i ensemblen är bland andra Göran Ragnerstam, Kristofer Fransson och Suzanna Dilber i rollerna som Theseus, Hippolytos och Aricia.

Regissören Eirik Stubø är chef för Nationaltheatret i Oslo. Hans uppsättning av Lars Noréns "Vinterförvaring" fick pris som bästa teaterstycke i Norge förra året.

- Det kan se ut som att "Fedra" är ett projekt som sjösatts med anledning av att vi i år firar 100-års jubileet av unionsupplösningen, men så är det inte. Att det blev så här norsk-svenskt är mer en följd av mitt tidigare samarbete med Lars Norén och Riks Drama.

För snart tre år sedan iscensatte Eirik Stubø en hyllad uppsättning av Jon Fosses pjäs "Någon kommer att komma" för Riksteatern på inbjudan av Lars Norén.

- Jag trivs oerhört bra på Riksteatern som är en mycket viktig teaterinstitution. För mig som är chef för en teater med mellan 200 och 300 fast anställda känns det här som en frizon. De flesta som arbetar här är frilansar, engagerade för ett visst projekt, vilket skapar en oerhörd kreativitet.

Åter på Nationaltheatret ska Eirik Stubø arbeta med ett projekt som bygger på pjäser av förra årets Nobelpristagare i litteratur Elfriede Jelinek. I januari nästa år sätter han upp en ännu inte beslutad Ibsen-pjäs till den årliga festivalen till nationalskaldens minne.

"Fedra" får premiär i Umeå den 12 mars och turnerar sedan till ett tjugotal städer. I maj får den norska publiken tillfälle att se pjäsen när Riksteatern gästspelar på Nationaltheatret. (PM)


Turnéplan, "Fedra":

12/3 Umeå, Norrlandsoperan

14/3 Umeå, Norrlandsoperan

15/3 Lycksele, Medborgarhuset

18/3 Varberg, Teatern  

20/3 Mariestad, Teatern  

21/3 Vara, Vara Konserthus, Stora salen  

22/3 Linköping, Sagateatern  

23/3 Eskilstuna, Teatern  

30/3 Falkenberg

3/4 Östersund, Storsjöteatern  

5/4 Borlänge, Maxim  

6/4 Kristinehamn, Christinateatern  

7/4 Fagersta, Folkets Hus  

11/4 Gävle, Gävle Teater  

12/4 Avesta, Avesta teater  

16/4 Hallunda, Riksteatern

17/4 Hallunda, Riksteatern

18/4 Södertälje, Estrad  

20/4 Oskarshamn, Forum  

25/4 Kristianstad, Teatern  

26/4 Lund, Lunds Stadsteater  

28/4 Skövde, Stadsteatern  

29/4 Göteborg, Pusterviksteatern

30/4 Göteborg, Pusterviksteatern   

I maj ges fyra föreställningar av "Fedra" på Nationaltheatret i Oslo.

Mer läsning

Annons