Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pinocchios identitetskris i cirkustappning

Annons
Utvecklingsdramat om "Pinocchio" blir cirkusinfluerad musikteater på Hipp i Malmö. Magnus Lindman har nydramatiserat Collodis saga om dockan som inte nöjer sig med att vara skuren i trä.


Efter att ha rymt från sin skapare snickaren Gepetto ger sig Pinocchio ut i världen på ständig jakt efter nya äventyr med målet att bli en riktig människa. Trista saker som att gå i skola intresserar honom inte men sökandet efter spänning leder till trubbel och farligheter. Pinocchio klarar skivan genom lögner men varje gång han ljuger blir hans näsa bara längre och längre.

Magnus Lindmans dramatisering av italienaren Carlo Collodis original ligger långt ifrån Disneys tecknade film "Pinocchio". Han tar fasta på den identitetsskapande berättelsen om barnet som utvecklas till en vuxen människa, vilket dockan tillåts bli när han visar prov på sin mognad. Lindman har tidigare bland annat översatt Nobelpristagaren Elfriede Jellineks "Prinsessdramer" som förra hösten spelades på Teater Galeasen i Stockholm.

För regin svarar Stina Ancker som på senare år har satt upp "Mio min Mio" och "Ronja Rövardotter" på Stockholms stadsteater. Huvudrollen som Pinocchio spelas av den mimiskt begåvade Caroline Rendahl som bland annat har medverkat i tv-produktioner som dramaserien "Nya tider" och sommarlovsserien "Sommarkåken". Den cirkusinspirerade musiken är komponerad av Anders Ortman som också medverkar på scenen.

"Pinocchio" får premiär på lördag den 3 december. (PM)

Mer läsning

Annons