Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Säg det med en t-shirt!

/

Annons
Kylie, Carola och Madonna har gjort det. Sagt det med en t-shirt, alltså. Effektivt som sjutton. Eller som en bekant sa till mig: vi tittar inte varandra i ögonen längre, vi tittar varandra i t-shirten. Nu har de kära gamla rocktröjorna fått en ny och mer framskjuten roll i den krisdrabbade musikbranschen. Den sjunkande skivförsäljningen har gjort att så kallad merchandise blivit en möjlighet att ta igen på gungorna vad man förlorar på karusellerna. Är man en mindre akt på turné kan t-shirtförsäljningen vara det som räddar ekonomin.
I tidningen Ny MusikBransch intervjuas ett nystartat företag som enbart satsar på att producera och formge reklamvaror åt olika artister. Tröjor, knappar, nyckelband, väskor etc. De tar hand om allt, från idé till produktion och distribution. Men det gäller att tänka efter och naturligtvis se till att skapa ett starkt varumärke. Man måste hitta rätt estetik. I intervjun nämns reggae-bandet Svenska Akademien som ett exempel. Där är estetiken så stark och tydlig att tröjorna inte bara köps av fans, utan även av folk som helt enkelt tycker att logotypen är snygg. Rent konkret drar det in en välbehövd inkomst till bandet under turnén. Dessutom sprids tröjorna och fansens vilja att visa sitt stöd blir effektiv marknadsföring. Lyckas man sen få \"rätt\" person att bära sin t-shirt kan det hända grejer.
Ett strålande exempel på det (utöver Madonnas och Kylies respektive reklam för sina kolleger) var när Dave Grohl bar en The Sounds-tröja i videon till Times Like These för några år sen. En musikvideo med Foo Fighters hamnar alltid på hög rotation hos de stora videokanalerna och genast gick snacket hett kring det svenska bandet The Sounds i rockvärlden. Avsiktlig eller inte, nog var det en effektiv produktplacering.
Tilltalet har i och för sig ändrats i musiktröjornas värld. Den obligatoriska svarta färgen har detroniserats lite och nuförtiden fungerar det dessutom minst lika bra att inte ens tala om vilken artist det handlar om. Köpte nyligen en grön Rufus Wainwright-tröja på konsert. Den pryds av en textrad från en av hans låtar: \"The one you love. Am I only the one you love\". Inte ett artistnamn eller en logotyp så långt ögat når. Men jag får alltid frågor kring texten när jag har den på mig. Effektivt. Jag talar naturligtvis alltid om var den kommer från.
Nu är festivalsommaren igång. Sweden Rock i helgen som gick. Hultsfredsfestivalen börjar imorgon. Sen rullar det på. Massor av musik väntar den som har tid och möjlighet ända fram till i slutet av augusti. Men där väntar också du gissade rätt: t-tröjor! Garderoben är rensad på gamla utnötta exemplar och jag ser fram emot att hänga över de olika merchandise-borden på diverse tillställningar i sommar med skrynkliga sedlar i handen. Jag säger det gärna med en t-shirt!

Mer läsning

Annons