Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sagofarbrorns rysare som ond opera

Annons
"Skuggspel" är en hemsk historia - en rysare där ondskan triumferar och den gode blir orättfärdigt avrättad. Så lyder tonsättaren Hans Gefors mest summariska resumé av sitt senaste operaverk som inom kort får urpremiär på Malmöoperan


Librettot av Maria Sundqvist bygger på HC Andersens äventyr "Skuggan" från 1847. Knappast en saga riktad till barn, snarare en spökhistoria där den goda karaktärens förnedring och död fungerar som en katalysator för läsarens funderingar över sin existens.

"Skuggspel" är en kammaropera som Hans Gefors har tonsatt på beställning av Malmö opera och musikteater och Operaverkstan.

- Jag har senast gjort naturalistiska operor så jag sökte en historia som betonade de fantastiska elementen i tillvaron, så HC Andersens äventyr passade mig perfekt, säger Hans Gefors.

Han har också längtat att få göra en opera med komiska inslag efter flera mycket allvarliga verk. "Vargen kommer" från 1997 handlade till exempel om ett gisslandrama på ett daghem.

- Hos HC Andersen finns alltid små moment av humor och situationskomik. Han har ett väldigt drastiskt sätt se på tillvaron. Det märks att han verkade i en muntlig tradition, han berättade alltid sina sagor innan han skrev ned dem.

I inledningen av "Skuggan" har karaktären Den lärde full kontroll över tillvaron. Han är filosofen som sitter på sin kammare i Norden och skriver böcker om det sanna, det goda och det sköna. Under en resa i Södern tinar han upp i värmen, njuter av det goda livet och av anblicken av Poesin, en underskön kvinna i fönstret mitt emot.

- Nu inträffar det märkliga att Den lärdes skugga lösgör sig från hans kropp och får ett eget liv. Historien har klara paralleller till Stevensons "Dr Jekyll och Mr Hyde" eller Dostojevskijs "Dubbelgångaren" men HC Andersen hanterar skräcktemat på sina alldeles speciella sätt.

Skuggan tar för sig. Det är han som försvinner in till Poesin medan Den lärde står och suktar bakom gardinen. Skuggan följer Den lärde som flyr hem till Norden och när det omaka paret träffar Prinsessan är det förstås den charmige Skuggan som hon vill gifta sig med.

- Nu har Skuggan uppnått nästan allt. Men för att få Den lärdes själ, den sista biten som skulle göra honom till människa, så måste han ta livet av Den lärde, förklarar Hans Gefors.

Avrättningen av den lärde, karaktärens som väcker allas sympati, gör "Skuggan/Skuggspel" till en närmast chockerande otäck historia.

- HC Andersen traktade säkert efter den sociala kompetens som Skuggan besitter. Att kunna föra sig är ju sig ingen negativ egenskap, men Skuggan utnyttjar sin förmåga med så onda avsikter, säger Hans Gefors.

Han hejdar sig i analysen. På ett tidigt stadium bestämde sig Maria Sundqvist och Hans Gefors för att inte tolka HC Andersen.

- Vi ville berätta historien rakt upp och ned. Om vi ska förstå den biografiskt eller om HC Andersen i första hand vill få oss att titta på oss själva, det överlåter vi till iscensättarna och publiken att ta ställning till.

Prinsessan får mycket större utrymme i "Skuggspel" jämfört med förlagan.

- HC Andersen slänger in Prinsessan på slutet när han behöver henne. Vi ville ha en större kvinnlig roll i stycket, så hon får vara med från början. Vår prinsessa är begåvad tjej som lider av sin blyghet. Att gifta sig med den socialt kompetente Skuggan hoppas hon ska lösa alla hennes problem.

I motsats till mer teoretiserande tonsättare vill Hans Gefors göra vacker musik. Han ger gärna sina åhörare en aria som de kan nynna på vägen hem från föreställningen.

- "Skuggspel" är en melodisk opera. För mig är sång och melodik oupplösligt förenade. Jag ser melodiken som den gåtfulla delen i kompositionsarbetet, det verkliga finliret, säger han.

Karaktären Poesin i "Skuggspel" är en personifikation av skönheten och en viktig motvikt eller kanske medspelare till Skuggans ondska. Skönheten finns också gestaltad i Hans Gefors tidigare opera "Poeten och glasmästaren".

- Skön musik går rakt in oss och då försvinner alla förbehåll. Då är man inne i det mest privata hos var och en som lyssnar, konstaterar Hans Gefors. (PM)


"Skuggspel"

Nyskriven kammaropera efter HC Andersens novell "Skuggan"

Sätts upp i samarbete mellan Malmö opera och musikteater, Operaverkstan och Theater Lübeck.

Musik: Hans Gefors

Libretto: Maria Sundqvist

Regi: Elisbeth Linton

I rollerna:

Skuggan: Andreas Lundin

Den lärde: Michael Weinius

Poesin: Emma Lyrén

Prinsessan: Lisa Gustafsson

Spelas i:

Malmö - urpremiär den 17 september i Båghallarna i Västra hamnen.

Lübeck - i november sätts den upp i tysk översättning på Theater Lübeck med egen ensemble.

Köpenhamn - den 14 och 16 december gästspel på Operan i Köpenhamn.

---

Hans Gefors arbetar också med:

+ "Riddaren av barnets blick", ett orkesterstycke i fyra satser som uruppförs av Malmö symfoniorkester den 22 november.

+ "Bilradioopera" (arbetsnamn) - ett musikverk för sångare och orkester tänkt att avlyssnas på radio när man kör bil. En beställning från Sveriges Radio P2 som ska vara klart till nästa sommar. (PM)

---

Mer läsning

Annons