Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sak finns inte längre

/

Annons

Det där vi har kämpat med så länge, att hålla isär sak och person, vi kan sluta med det nu. Sak finns inte längre, allt är person.

Politisk framgång kommer inte med ideologi utan med likeability och paketering av affischnamn. Kändiskulten har förvandlat underhållning och kultur till en arena nästan uteslutande för den som redan har ett namn. Nu har sociala medier gjort detsamma med resten av oss, med allt.

Den som är naknast i offentligheten (bildligt eller bokstavligt) får uppmärksamheten. Allt handlar om att få komma nära, en känsla av att vara med.

Samir Abu Eid är SVT:s korrespondent i Mellanöstern. Han har inte slutat med sak, men i den nya webb-tv-serien Samirs Sverige har SVT ställt hans person framför den. I stället för att göra rättfram journalistik besöker Abu Eid sin hemstad Södertälje, sin pappas gamla arbetsplats och "avslöjar hemlighet från barndomen" som SVT skriver på Hänt Extra-språk.

I Sundsvall träffar Samir Abu Eid tiggare. Ingången är att de inte fanns på våra gator när han åkte på sitt uppdrag i Mellanöstern. Wow liksom, vilken grej för honom att det är så annorlunda nu, när han kommer hem till Sverige fyra år senare.

Peter LeMarc, som gjorde en bejublad avskedskonsert i Stockholm i sommar, är ganska aktiv på sociala medier. För några veckor sedan skrev han, förbryllat:

"Lägger jag upp musik (outgiven) på Insta eller FB får detta ett visst antal 'likes'. Om jag däremot lägger upp en dimmig bild där jag sitter med ett vinglas eller står bredvid en 'kändis' genererar detta minst 10-20 gånger fler 'likes'."

Han undertecknade med "En 55-årig gubbjävel", som om ålder och surgubbe-faktor har något med saken att göra. Hans fans är ju lika gamla. De som lajkar är hans likar. Peter LeMarcs "kärnväljare" kom för musiken men stannar för middagsbilderna.

Detta skulle förstås kunna förklaras med att varje medium har sitt användningsområde och att man inte vänder sig till sociala medier för att lyssna på ny musik, men visst säger det ändå något när fans visar mer uppskattning för sina idolers semesterbilder än för deras musik.

Det är därför, bara därför, som en av landets främsta journalister gör en webb-tv-serie med sig själv i förgrunden.

Vad är nästa steg, direktsändning av Nike Nylanders bröllop? En programserie där Jon Nilsson återupplever sin barndoms Värmland? Anna Hedenmo testar glögg? Ni vet, så vi får komma nära.

Mer läsning

Annons