Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sandströms dödsmässa blev en passion

Annons
Han fick beställning på ett requiem men det blev en passion. Tonsättaren Sven-David Sandström börjar bli klar med kör- och orkesterverket "Ordet" som uruppförs i Berwaldhallen i mars nästa år.


- Jag har velat skapa en värld av oigenomtränglig skönhet, beskriver Sandström inledningen till sitt nya verk.

Där har han för första gången på mycket länge arbetat med cluster, det vill säga klanger utanför den traditionella harmoniläran.

"Ordet" är ett samarbete mellan Sven-David Sandström och poeten och författaren Katarina Frostenson som också skrev librettot till hans Sandströms opera "Staden".

- Det är det svåraste men också mest intressanta jag har skrivit. Hur ska man möta berättelsen om Kristi lidande och död som är den myt som har präglat oss allra mest i vår civilisation? säger hon.

Sandströms och Frostensons passionsdrama är ett beställningsverk av Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören. Uruppförandet av "Ordet" blir en av höjdpunkterna i svenskt musikliv nästa vår. Initiativet till beställningen kommer från Radiosymfonikernas chefsdirigent Manfred Honeck som uppmanade Sandström att skriva ett requiem som alltså blivit en passion.

Vid presentationen av Berwaldhallens program för säsongen 2005/2006 på fredagen avslöjade Honeck att han även hade bett tonsättaren Anders Eliasson göra en dödsmässa.

Ett nytt verk har det blivit men Eliasson valde att göra en dubbelkonsert för violin och piano med titeln "Quo vadis", specialskriven för Ulf Wallin och Roland Pöntinen. Stycket uruppförs vid nutidamusikfestivalen Stockholm New Music nästa vår.

Spelåret inleds med Östersjöfestivalen i augusti där Berwaldhallen är medarrangör. Nytt för i år är att Radiosymfonikerna ger sig ut till havs på kryssningar till Åbo, Helsingfors, Tallinn och Gdansk. Radiosymfonikerna gör i höst också en turné i Spanien med den kinesiske pianisten Lang Lang som solist. Den populäre Lang Lang, som likt en popstjärna har en omfattande fanklubb, kan man höra i Berwaldhallen i oktober.

En annan solist med världsrykte, den amerikanska violinisten Hilary Hahn, gör fyra konserter med Radiosymfonikerna i oktober och i februari nästa år. Vår egen stora mezzosopran Anne Sofie von Otter kommer till Berwaldhallen för att sjunga evangelistens roll i "Ordet" den 24 mars.

Radiosymfonikernas nye chefdirigent Daniel Harding, som i januari 2007 efterträder Manfred Honeck gästar i december orkestern i en konsert som bland annat innehåller Mozarts mässa i c-moll. Herbert Blomstedt, Mikko Franck, Jukka-Pekka Saraste och Michail Pletnev är andra internationella storheter som vid flera tillfällen kommer att leda Radiosymfonikerna.

Utredare inom SR-huset, som funderar på att lägga ned P2, alternativt göra Musikradion digital så att bara några tusen kan lyssna, borde kanske ta sig en titt på hur många människor som faktiskt brukar höra Radiokörens och Radiosymfonikernas konserter.

- Vi är Sveriges största konserthus, varje gång vi hörs i P2 lyssnar en publik så stor att den skulle fylla 100 konserthus i Sverige, framhåller Berwaldhallens chef Michael Tydén.

Via Europeiska Radio Unionen (EBU) förmedlas Radiokörens och Radiosymfonikernas konserter till lyssnare i hela Europa. Hela 37 konserter sändes förra året via EBU från Berwaldhallen med omkring två miljoner lyssnare varje tillfälle. Det betyder att Radiosymfonikerna hade omkring 80 miljoner lyssnare förra året. I år ska EBU sända 42 konserter från Berwaldhallen vilket betyder en total publik på omkring 100 miljoner människor. (PM)

Mer läsning

Annons