Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Seas" - konstnärer knyter band över haven.

Annons
Gränsen mellan Öst och Väst har suddats ut, det finns bara ett Europa. Det är idén bakom "Seas" - en serie projekt av och med konstnärer runt två hav - som varit ute på turnè och nu landar i Stockholm.


Regissörer, koreografer, filmare, konstnärer från elva länder parades ihop två och två och skickades i väg på "blinde dates" till hamnstäder runt Östersjön och Adriatiska havet. Dessa möten resulterade i tolv produktioner varav sex nu ska visas utomhus och på olika scener i Stockholm.

- Idén är mycket enkel. Alltför länge har vi vant oss vid att tänka på ett Öst- och ett Västeuropa och bara sett skillnader. Vi anser inte att den terminologin längre gäller, säger Chris Torch, konstnärlig ledare för produktionsgruppen Intercult i Stockholm.

För drygt tre år sedan presenterade Intercult sin idé för kulturarbetare i hela Europa. "Seas" kunde förverkligas genom kraftfulla bidrag från framför allt EU, Nordiska kulturfonden och Svenska Institutet.

- Vi sökte en estetisk metafor för vårt samarbete över gränser som inte längre existerar och fastnade för havet. Östersjön och Adriatiska havet var delar av den gräns som delade Europa. Vi som bor runt haven delar många erfarenheter, säger Chris Torch.

Förra året turnerade "Seas" i Litauen, Lettland, Ryssland och Polen. I år har turen kommit till Slovenien, Kroatien, Sverige, Finland, Montenegro och Italien.

Den 30 augusti öppnas "Seas" med "AVcom" på Kulturhuset. Konstnärerna Mikael Lundberg och Davide Grassi från Slovenien porträtterar sex hamnstäder vid Östersjön i ljud och bild.

- Filmerna visas via mycket starka projektorer på Kulturhusets fönster. Konstnärerna har jobbat mycket med att fånga upp ljud som karaktäriserar de olika städerna. Det är märkligt att uppleva hur olika St Petersburg, Stockholm och Helsingfors faktiskt låter, säger Chris Torch.

Mest uppmärksammad under "Seas" turné är den kroatiska gruppen Badcos teaterexperiment "Deleted messages" som framförs den 30 och 31 augusti på Moderna Dansteatern.

Föreställningen tillkom när Badcos ledare Goran Sergei Pristas och den danske regissören Kirsten Dehlholm studerade fåglar i ett naturreservat utanför staden Klaipeda i Lituaen. De började intressera sig för fåglarnas flockmentalitet och hur de överförde meddelanden till varandra.

Publiken släpps in i lokalen men de har inga stolar eller någon definierad plats att ta sin tillflykt till. Distansen mellan dansare och betraktare upphävs.

- Det här är det radikalaste som har gjorts på en scen under de senaste 15 åren. Dansarna agerar som ett svar på hur publiken formerar sig, men gör det på ett väldigt ödmjukt sätt, säger Chris Torch.

"Wet Wedding" är titeln på den föreställning som den ryska teatergruppen Akhe ska framföra på en plats intill Sergels torg den 2 och 3 september. Det handlar om ett bröllop där olika familjemedlemmar möter varandra. Spelet anknyter till rysk cirkustradition och förs delvis i en vattenfylld bassäng.

- Tanken var att Akhe skulle spela i och omkring fontänen på Sergels torg men Gatukontoret vägrade att för ett par timmar stänga av trafiken. Under Stockholm Maraton eller när kungligheter ska köra gocart vid Slottet är det inga problem med att stänga av gator. Men när det gäller kulturevenemang som inte sponsras av mäktiga företag då blir det stopp. Det är skandalöst, säger Chris Torch.

Med årets turné avslutas den här fasen av "Seas". Men Intercult arbetar redan med fortsättningen "Black Seas" som ska knyta samman kulturarbetare kring Svara havet och Nordsjön. Projekten som uppstår ska framföras under turnéer 2007 och 2008. Göteborg är en av städerna som ska få besök. (PM)

Mer läsning

Annons