Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Serial balanserar på gränsen

/

Annons

Baltimore, Maryland i början av 1999. En tonårig flicka hittas mördad. Hennes före detta pojkvän arresteras och fälls sedermera för brottet. Men är han skyldig? Detta försöker journalisten Sarah Koenig reda ut i Serial, som på kort tid har blivit världens populäraste podcast. I torsdags kom det tolfte och sista avsnittet.

Här hittar du Serial.

Mängder av artiklar och nätdiskussioner har ägnats åt Serial. Varje avsnitt har dissekerats och diskuterats på samma sätt som True Detective eller Breaking Bad. Det är inte så konstigt. Serial är uppbyggd som en deckare i flera delar. Vi känner igen berättandet från tv-serierna. Men det här är inte fiktion, allt är på riktigt.

Hae Min Lee mördades när hon var 18. Adnan Syed dömdes till livstids fängelse när han var 17. Familjer rämnade. Skicka popcornen.

Någon som sannolikt är Haes bror skriver i ett forum på nätet: "För er som lyssnar är det här bara ännu ett morddrama, ett avsnitt av CSI. För mig är det livet!"

Det är lätt att sympatisera med honom. Man känner sig stundtals smutsig som lyssnar. Och jag ställer mig hela tiden frågor om det dokumentära berättandets etik. Hur kommer Serial och dess popularitet att påverka ett överklagande, till exempel? Och vad gör den sofistikerade dramaturgin med oss?

Sarah Koenig och hennes kollegor har gjort gedigen research, verkligen vänt på varje sten, och de förefaller vara respektfulla mot alla inblandade. Det är sanningen som är målet, inget annat.

Programmet balanserar ofta på gränsen mellan fakta och åsikter, men Koenig förklarar detta tydligare än de flesta. Hon känner, tvivlar, ändrar sig – och vi är med hela tiden. Det är journalistik i förstapersonsperspektiv, otroligt effektivt berättat. Den som väntar sig en välputsad upplösning där allt läggs tillrätta, som i fiktionen, riskerar dock att bli besviken.

Efter det sista avsnittet twittrade någon välfunnet att Serial redan från början inte lovade någonting och sedan fick oss att vilja ha mer av det.

Humorsajten Funny Or Die gjorde i veckan en träffande parodi av Serial. Den satte också fingret på problemet med sponsorfinansierad journalistik, när en (fiktiv) representant för huvudsponsorn fick säga: "Det här barnamordet har verkligen varit bra för oss!"

Se Serial-parodin på Funny of Die.

Att skriva om Serial är att låta lite som Sarah Koenig. Å ena sidan, å andra sidan, och så vidare.

Nu ser jag fram emot ett extraavsnitt om DNA-svaren.

Mer läsning

Annons