Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sex, musik och förortsarkitektur

Annons
Musik, arkitektur och erotik är ständigt återkommande element i Jockum Nordströms teckningar och collage. Moderna museet ställer ut hans egensinniga bildvärld som numera nästan enbart kan upplevas i privata hem och på gallerier i New York.


De senaste fem år har varit fyllda av framgångar för Jockum Nordström. 2000 fick han sitt internationella genombrott när galleristen Magnus Karlsson visade hans teckningar på konstmässan i Basel. Det ledde snabbt vidare till utställningar på prestigegallerierna i New York där konstköparna stod på kö.

Han är numera representerad med tre verk på Museum of Modern Art och han har också fått göra omslaget till katalogen för den heta konstmässan Armory show i New York.

- Jockum Nordström är en av våra internationellt mest uppmärksammade konstnärer och inte bara det. Han har bidragit starkt till att teckningen på papper har återtagit en central plats i det internationella konstlivet. Det är en bragd, konstaterar museichefen Lars Nittve.

Själv beskriver sig Jockum Nordström som pojken som aldrig slutade rita när hans syskon och kompisar kom på bättre saker att göra.

- Konstnär var inget jag ville bli. Jag skulle bli snickare eller sjöman, men så blev det aldrig för jag höll alltid på med mina pennor och papper, säger han.

En längtan till havet kan man ana i ett antal teckningar med stora segelfartyg som dominerande motiv.

- Egentligen handlar allt jag gör om relationer, barndomsminnen som blandar sig med nuet. När jag ser så här många bilder tillsammans känns det som om samma gubbar går igen i varenda bild jag har gjort.

Gubbarna är oftast musiker, ganska likformigt tecknade figurer som Jockum Nordström har klippt ut och klistrat in där de passar.

Inte sällan har gubbarna sällskap av tanter, naket skrevande eller i porriga situationer tillsammans med gubbarna. Aktiviteterna utspelar sig ofta i kanten på bilder som annars domineras av monoton förortsarkitektur.

- Sexualiteten finns ju alltid där i tankarna och arkitektur har alltid varit viktigt för mig. Jag kommer från förorten, är uppvuxen i Farsta och jag har fortfarande samma sorts arkitektur runt om mig i Högdalen där min fru och jag bor och har vår ateljé.

Det är inte förortsmiljöerna som landskap med sina skuggor och proportioner som i första hand intresserar konstnären.

- Som barn gick jag jämt och tänkte på vad som hände bakom gardinerna i alla fönstren eller vem som stod där och rökte på balkongen. Jag fantiserade också om hur det kunde tänkas lukta i hallen hemma hos folk.

Bara ett fåtal av de omkring 50 utställda verken, alla tillkomna under de senaste fem åren, har tidigare visats i Sverige. Flertalet är lån från privata samlingar i USA. De fyra största är gjorda under våren speciellt för utställningen på Moderna Museet.

- Jag ville göra en teckning som jag fortsätter att bygga på resten av livet. Om man lever i 80 år skulle det ju kunna bli en ganska lång grej, säger Jockum Nordström.

Framgången på den internationella konstscenen delar Jockum Nordström med sin fru Karin Mamma Andersson som för två år sedan representerade Sverige på Venedigbiennalen. Sedan dess är konstnärsparets ateljévåning i förorten Högdalen i södra Stockholm ett eftertraktat besöksmål för världens gallerister.

I början av 90-talet blev småbarnspappan Jockum Nordström nära nog folkkär genom barnböckerna om Sailor och Pekka. Efter fem titlar har han satt punkt sedan de numera tonåriga barnen inte ger honom någon draghjälp.

- Om jag får barnbarn så får jag kanske lust att göra någon ny figur, säger konstnären.

Utställningen "Jockum Nordström - En pinne i skogen" visas mellan den 18 juni och 25 september. (PM)

Mer läsning

Annons