Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Söderhavsmusikal får nytt liv i Malmö

Annons
En musikal i exotisk Söderhavsmiljö med andra världskriget som fond - har den något att säga en modern publik? Regissören Åsa Melldahl har brottats med frågan sedan det blev klart att hon skulle sätta upp "South Pacific" på Malmö opera och musikteater. Hennes sätt att hantera det har varit att ta fasta på exotismen.


- Bland annat har jag fört in Söderhavsön mer i handlingen än den finns med i originalmanuset, låtit urbefolkningen komma närmare. Jag tror att alla som har varit på utlandssemester någon gång kan känna igen sig lite grand i berättelsen, säger hon.

"South Pacific" är en klassisk Rodgers & Hammerstein-musikal, som hade urpremiär 1949. I USA blev den en succé som spelades 2 000 gånger på Broadway. Men berättelsen om den naiva sjuksköterskan Nellie Forbushs kärlekshistoria med den distingerade plantageägaren Emile de Beque på en Söderhavsö mitt under andra världskriget har inte riktigt slagit an i Sverige. Senaste gången den gavs i en stor uppsättning var 1952 på Oscars i Stockholm. Åsa Melldahl tror att det finns flera anledningar till den svenska tveksamheten:

- Trots att "South Pacific" är en klassiker är det egentligen ingen självklar publiksuccé. Den har inget egentligt lyckligt slut, det är mer öppet och sammansatt än det brukar vara. Den kräver alltså mer av publiken, samtidigt som det är en väldigt stor uppsättning. Vi har 42 personer i orkestern. Det måste nästan till en institutionsteater för att kunna göra en sådan föreställning i dag.

Nellie Forbush görs av Helena Jonason medan scenveteranen Mikael Samuelson spelar rollen som Emile de Becque. Men i "South Pacific" finns också en annan romans, den mellan den unge marinkårslöjtnanten Joseph Cable (Fredrik Lycke) och den vackra Liat (Annika Åkerberg), dotter till Bloody Mary, öns svartabörsdrottning. Den sluga affärskvinnan spelas av Anneli Martini, som har gjort sig känd för flera imponerande scenframträdanden i samma genre.

- Det som kännetecknar "South Pacific" är dels exotismen, dels musiken som är helt underbar. Den är väldigt känslig och längtansfull, säger Åsa Melldahl.

- För mig är det också en utmaning att skildra något som händer i samband med USA före Trumandoktrinen, i en tid då landet står för något annat än i dag. Detta hände före Hiroshima, Korea, Vietnam och Afghanistan.

Åsa Melldahl har mest gjort sig känd för sina opera- och teateruppsättningar. Hon debuterade 1988 med Jonas Forssells "Hästen och gossen" på Norrlandsoperan och har bland annat satt upp "Fidelio", "Così fan tutte", "Tolvskillingsoperan", "Trollflöjten" och Jonas Forssells och Magnus Florins "Trädgården". Mellan 1995 och 2000 var hon chef för Radioteatern. "South Pacific" är den tredje musikal hon sätter upp.

- Musikal är nog det svåraste man kan göra, säger hon med en lätt suck. Det är den svåraste av alla sceniska konstarter. Man har ju både skådespeleriet och sången... Visserligen har man både och även i operor som "Trollflöjten", men det är ändå svårare med musikal!

"South Pacific" får premiär på Malmö opera och musikteater den 11 november i Båghallarna. Åsa Melldahl är redan kontrakterad för en ny föreställning på operan. I januari sätter hon upp "Figaros bröllop" i Malmö.

Till sist, hur skulle du karaktärisera din uppsättning av "South Pacific" med några korta ord?

- Sensualism och skönhet. Det vill jag att den ska landa i, svarar Åsa Melldahl. (PM)

Mer läsning

Annons