Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spelkrönika "Ändra fokus"

Annons
Jag läser många speltidningar regelbundet, som Super Play, Edge, Player 1, Games, Reset med flera. Många är bra, vissa mindre bra men en gemensam nämnare är att många, främst svenska, fokuserar på tok för mycket på kommande titlar.
Ett medelstort spel får idag en liten notis, en eller två förtittar och kanske en artikel när releasen börjar närma sig. Efter det kommer recensionen och oavsett hur bra spelet så nämns det knappt igen om det inte letar sig in på någon årslista eller blir krönikestoff. Är spelet riktigt bra och klassiskt kanske en retrotext kommer fem år efter releasen eftersom spelpublikationerna är fullt sysselsatta med att skriva förtittar om osläppta titlar hela tiden.
Är jag den enda som inte är så intresserad av detta? För mig räcker det med en nyhet, förtitt eller artikel som kortfattat summerar lite om spelet och när det kan tänkas släppas.

Vad är egentligen syftet med att mata läsarkretsen med detaljer om ett kommande spel som inte släpps på minst ett halvår och kan vara lika beigt som min Nintendogskeps? Många förtittar är dessutom för positiva och skyller dåliga element som kass kontroll eller vidrig grafik på att \"det är ju bara en beta\".
Men vad är då vitsen med att skriva 5000 tecken om det när den slutliga versionen ändå kommer vara helt förändrad? För mig räcker det med att läsa recensionen på det färdiga spelet och då bestämma om det är någonting att köpa eller inte.

Jämför med musikindustrin och musiktidningar, där snackas det inte lika vansinnigt om kommande skivor. En notis bland många andra säger att en viss grupp är på gång med en ny skiva och texter med aktuella grupper behandlar inte i huvudsak den osläppta skivan utan snarare gruppen som grupp. \'

Den här parallellen är inte helt klockren eftersom personerna i spelbranchen inte är lika intressanta att prata med om annat än produkten som musikindustrin och bandmedlemmar. Men det måste ändå gå att få fram mer intressanta saker än hur man kommer att sikta i King Kong eller att Jak kommer att inleda Jak X: Combat Racing med att berätta en makalös historia.
Jag kunde inte vara mer ointresserad. Varför kan ingen fokusera på bra spel som finns ute men som inte är stenålders? Idag består tillbakablickar enbart av texter om urgamla spel från den tvådimensionella generationen. Ingenting fel i det, men varför inte prata om andra, nyare spel som vi alla kör frekvent istället? En artikel om de bästa sätten att ta kurvorna i Rallisport Challange 2, en kärleksförklaring till nudelrestaurangerna i Shenmue eller en topplista på de bästa introsekvenserna den här generationen?
Den gemensamma nämnaren är att det handlar om saker i spel som vi kan spela, här och nu, istället för spel vi eventuellt kommer att kunna spela om ett år. Först då kan vi göra svensk speljournalistik intressant igen.

Mer läsning

Annons