Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stefan Jarl skildrar ett liv efter Förintelsen

Annons
Hur undgår man att bli det förflutnas fånge? Cordelia Edvardson överlevde förintelselägren men valde bort bitterheten till förmån för humanism. I dokumentären "Flickan från Auschwitz" porträtteras hon av Stefan Jarl.


I dag är Cordelia Edvardson 76 år gammal men skriver fortfarande flitigt för Svenska Dagbladet. Det var genom de reportagen Stefan Jarl upptäckte henne för mer än 20 år sedan.

- Jag märkte att den här människans språk skilde sig från de andra journalisternas. Närvaro var ett huvudord, man tyckte nästan att man själv var på platsen. Hon hade en speciell iakttagelseförmåga, berättar han.

Han läste hennes självbiografi "Bränt barn söker sig till elden" och mötte en kvinna med ett fasansfullt förflutet. Som 14-åring sattes Cordelia Edvardson i koncentrationsläger, först Teresienstadt och sedan Auschwitz. Hela hennes familj förintades men mot alla odds överlevde Cordelia och vid krigsslutet räddades hon till Sverige.

Vid dryga 50 bröt hon upp från Sverige och en blomstrande karriär för att flytta till Jerusalem. I filmen beskriver hon hur fattade sitt beslut efter en första maj-demonstation. Ett plakat bar texten "vi kräver fler bryggor till våra småbåtar" - det blev droppen. I Israel har problemen helt andra dimensioner.

I "Flickan från Auschwitz" följer Stefan Jarl med Cordelia Edvardson när hon reser till de konflikthärjade platserna i Israel och pratar med offren - både judar och araber - för våldet, terrorn och förtrycket. Och Jarl sticker inte under stol med att filmen är ett idolporträtt.

- Att börja ett nytt liv i Israel och dessutom kunna skildra båda sidor i den här fullständigt outhärdliga konflikten - det är naturligtvis beundransvärt. Och att lyckas hålla det förflutna borta när så väldigt många i hennes omgivning pratar om att "nu blir det en ny förintelse". Ändå ser hon med klara ögon på konflikten och identifierar sig med dem som har det svårt.

Filmen utforskar också Edvardsons förflutna, med hennes egen berättelse ackompanjerad av ofattbart vämjeliga bilder från lägren. Nakna, insjunkna människokroppar kastas ner i massgravar och forslas runt av grävskopor. För Stefan Jarl var det viktigt att visa dokumentation som de flesta medier väljer bort.

- Man har genom en tyst överenskommelse kommit fram till att inte använda de här bilderna. Men då blir en och halv miljon slaktade människor i Rwanda bara en siffra.

- De historiska erfarenheterna måste man visa hela tiden, annars blir vi bara dummare och dummare och vår empatisida tränas inte. Hjärnan är för fan en muskel i första hand, som måste tränas hela tiden. Och det är samma sak med hjärtat.

Hur reagerade Cordelia Edvardson på den färdiga filmen?

- Hon tyckte att det var otroligt jobbigt att se sig själv och hon tyckte att lägerbilderna var för utdragna. Hon kan inte se de bilderna och måste att sitta och blunda och då blir det outhärdligt långt fast det bara är två minuter. Vi kan inte ens begripa hur fruktansvärt smärtsamt det är.

Filmen är inspelad före tillbakadragandet från Gaza och nu hoppas många på att den avslutade ockupationen ska ge sätta i gång fredsprocessen på nytt. Stefan Jarl vill också gärna tro på en positiv utveckling i Isreal.

- När jag gjorde filmen tänkte jag "det där blir aldrig av, det klarar de aldrig av". Och nu har de gjort det, som steg ett. Och man får verkligen hoppas att det är steg ett och inte bara taktik, och att det leder till bildandet av en självständig palestinsk stat så att folken kan leva sida vid sida och riva den där jävla skitmuren.

Vad har du upptäckt hos dig själv under arbetet med "Flickan från Auschwitz"

- Att jag precis som Cordelia är optimist- jag som är en sån jävla pessimist! - när det gäller konflikten därnere. Det går liksom inte att förkväva människan.

"Flickan från Auschwitz" har biopremiär den 26 augusti. (PM)


Stefan Jarls filmer:

Dom kallar oss mods (1968) 

Musikfilmen (1978)

Ett anständigt liv (1979)

Naturens hämnd (1983) 

En av oss (1984)

Själen är större än världen (1985)

Hotet (1987)

Tiden har inget namn (1989)

Goda människor (1990)

Jåvna, renskötare år 2000 (1991)

Det sociala arvet (1993)

Samernas land (1994)

Jag är din krigare (1997)

Liv till varje pris (1998)

De hemlösa (2000)

Från Sverige i tiden (2000)

Muraren (2002)

Flickan från Auschwitz (2005)

---

Stefan Jarl om...

... framtida projekt: "Jag har tio, femton filmer jag vill göra. Men det är väldigt svårt att göra några långfilmer för det finns så lite pengar. Nu är det så jobbigt att 70 procent av arbetet går ut på att få ihop pengar och 30 på att göra filmen. Det har jag blivit helt utsliten på. Jag ska göra kortfilm, då är det lättare att få ihop pengarna."

...svensk filmpolitik: "Alla vi filmare är framme vid ett vägskäl. Staten borde ta ansvar för filmpolitiken och säga: "Här har ni lika mycket pengar som i Danmark. Knip käft och förvalta pengarna väl så får ni behålla dem - gör ni bort er tar vi tillbaka dem." Om man hade sagt så hade alla varit nöjda. Nu säger Pagrotsky att vi är orealistiska som kräver staten på pengar. Redan Gustav III tyckte att staten hade en jävla massa kulturpolitiskt ansvar.

Mer läsning

Annons