Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stjärnglans över Venedigbiennalen

Annons
Gilbert och George, Barbara Kruger, Mariko Mori. Konstvärldens kändisar har samlats i Venedig till invigningen av den 51:a konstbiennalen. Men mest stjärnglans spred skådespelerskan Cate Blanchett som hade rest till Italien för att stödja sin australiske vän, konstnären Ricky Swallow.


När konstbiennalen i Venedig öppnar för allmänheten i helgen talas det återigen om ett rekordstort evenemang. Främst gäller det antalet nationella utställningar. Årets biennal är också den första där två kvinnor, MarÃa de Corral och Rosa MartÃnez, har utsetts till konstnärliga ledare. De står bakom varsin utställning, "The experience of art" respektive "Always a little further". Den förstnämnda "The experience of art" huserar i den största paviljongen av alla, den italienska.

En av de deltagande konstnärerna, amerikanskan Barbara Kruger, möter publiken redan på husets vita men något slitna fasad. På byggnaden från 1930-talet syns nu en helt ny installation "Untitled (Façade)", 2005. "Admit nothing, blame everyone" kan man läsa i versaler ovanför entrén och på pelarna har Barbara Kruger låtit skriva orden "money" och "potere" (latin för "kunna"). Det är ett typiskt Kruger-verk, vars rutnätsartade bakgrund ger det en lätt graffitikänsla. Under fredagens prisceremoni tilldelades hon ett Guldlejon för sitt konstnärliga livsverk.

"Always a little further", sammanställd av Rosa MartÃnez, som precis som MarÃa de Corral kommer från Spanien, visas i de 9000 kvadratmeter stora utställningshallar som finns inom det gamla varvsområdet, Arsenale.

Det som har gjort Venedigbiennalen känd är ändå främst karaktären av "olympiad i konst". Alla de olika nationella utställningarna och paviljongerna är också för de allra flesta det som man mest förknippar med biennalen i Venedig.

I år, på den 51:a biennalen, deltar sammanlagt 70 nationer, varav flera för första gången finns representerade med egna utställningar. Till dem som nu sällar sig till deltagarna i konstvärldens äldsta biennal (110 år har gått sedan den första ägde rum 1895) hör bland andra Afghanistan, Albanien, Marocko och Vitryssland.

Samtidigt var det länge sedan utrymmet på det traditionella biennalområdet med alla sina paviljonger i Giardini räckte till alla nationer som vill delta. Därför äger mer än hälften av de nationella utställningarna rum på andra platser runt om i Venedig.

Den nordiska paviljongen, ritad av Sverre Fehn 1962, hör till dem som ligger i Giardiniområdet. I "Sharing space. Dividing time" tar Miriam Bäckström och Carsten Höller varannan dag helt över den nordiska paviljongen. I sitt gemensamma verk "Amplified pavilion" har de placerat ut tolv mikrofoner i utställningsrummet samtidigt som de i taket placerat 60 inbyggda och osynliga högtalare. Varannan dag tas rummet över av norska Matias Faldbakkens videoinstallation "Black screen". Frågan är bara om ett så sparsmakat ljudverk som Bäckströms och Höllers kommer att höras under den ganska bullriga Venedigbiennalen.

Betydligt ljudligare är Annika Erikssons spelhall "Games machine", för tillfället inhyset i en flytande vaporettohållplats. I den finns olika flipperspel tillgängliga för alla - även de som kanske inte är så konstintresserade. "Games machine", som är gjord i samarbete med konstinstitutionen Iaspis, är en av 30 utställningar som arrangeras vid sidan av biennalområdet.

Mest uppmärksamhet under pressdagarna i Venedig lyckades ändå Cate Blanchett generera. Hon kom till Italien för att ge sin vän Ricky Swallow lite pr - och fick fotograferna att flockas runt hans träskulpturer. Ännu så länge äger hon inte själv något av hans verk, "men det beror inte på att jag inte har försökt köpa något", konstaterade hon skämtsamt.

Ett rekord som inte kommer att slås är värmerekordet som sattes under öppningsdagarna 2003. Då närmade sig temperaturen 40 grader. Venedigbiennalen pågår från den 12 juni till 6 november.

(PM)

Mer läsning

Annons