Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stockholms fasader förpackas i bilder

Annons
Det finns en vardag även när kriget härjar runt husknuten. Fotografen Johan Berglund vill visa att människor i krigsdrabbade länder också spelar fotboll och klipper naglarna. Nu hängs bilderna upp i storformat i Stockholms stadskärna.


Några pojkar spelar fotboll framför en betongvägg, sönderpepprad av mörka skotthål. Det finns inga vapen, inget blod och inga döda kroppar, men kriget anas i bakgrunden.

- Jag är intresserad av hur människors vardagsliv fungerar när det är krig. De som lever i krig ser inte det kalla våldet varje dag, men lever med en ständig oro, säger Johan Berglund.

De väldiga fotografierna klär in fasaden på Åhléns stora varuhuskoloss. Snart ska fler fasader runt Sergels torg gömmas bakom de 260 kvadratmeter stora fotografierna. Totalt breder utställningen ut sig över 3 000 kvadratmeter fasadyta.

- Jag vill att man ska se det som kommunikation i första hand - att det är foto är inte så viktigt. Jag vill vidarebefordra känslan som jag fick när jag var där, säger Johan Berglund.

Bilderna är tagna mellan 1999 och 2004 från länder som Angola, Somalia, Bosnien och Albanien. Johan Berglund har rest runt av eget intresse och ser kameran som ett sätt att komma inpå livet. Han ville veta hur vardagslivet fungerar i krigsdrabbade länder, men det är svårt att få kliva in och titta på människor utan ett skäl. Kameran blir som en nyckel till det privata, en ursäkt för att vara där.

- Man måste erkänna det. Jag tycker att det är jobbigt med fotografer som inte gör det utan bara säger att de vill förändra världen. Det är okej att ha själviska anledningar, bara de inte är dåliga, säger han.

Johan Berglund har tidigare gjort en stor fotoutställning på Malmö centralstation och vill hellre hänga sina bilder i det offentliga rummet än på ett galleri. De som besöker ett galleri eller ett museum undrar genast vem som har tagit bilden och de är där för fotokonstens skull. Ute i gaturummet väcks andra frågor och avsändaren blir mindre viktig, menar han.

- Jag försvinner mer i bruset och i stället hoppas jag att människorna ser bilderna och får funderingar utifrån dem.

Vi har vant oss vid att se väldiga reklamaffischer i den offentliga miljön och Johan Berglund tror att förbipasserande nog för en sekund kan tolka hans fotografier som reklam, men att de ganska snart ser att det är en utställning.

- Och reklammänniskor är smarta. De skulle aldrig satsa pengar om de inte trodde att bilderna fungerade som kommunikation. Nike skulle inte ställa fem reklamskyltar på ett galleri och hoppas att folk går dit.

Men i stället för att låta företagen ta patent på effektiv kommunikation kan man använda samma form för konsten, resonerar Johan Berglund. Icke kommersiella bilder kan fungera som ett vilorum i den hektiska miljön. I sina fotografier har han velat fånga människor i deras funderingar, när de är tysta i sig själva.

- Det är en stor men tyst utställning, sammanfattar han.

Bilderna vid Sergels torg ingår i projektet "8H", som ifrågasätter mediernas sätt att rapportera från krig. Det ständiga nyhetsflödet fylls av katastrofbilder med förtvivlade, blodiga människor som skapar ett främlingskap inför de drabbade. I stället för att väcka medlidande och engagemang gör chockbilderna oss bara trötta, tror Johan Berglund.

- Det blir som på film, vi kan inte relatera till deras verklighet. Men i grunden finns många beröringspunkter, för medan kriget pågår kramar de sina barn och klipper naglarna. Fast den bilden kommer sällan fram. (PM)


Fakta: "8H [eight hours]"

Vad: Fotoutställning som hängs på byggnader omkring Sergels torg i Stockholm. Titeln kommer från det faktum att en konflikt ofta inte är mer än åtta timmars restid bort, lika mycket som en arbetsdag.

När: Invigning den 13 augusti. Utställningen pågår till den 6 september.

Vem: Fotografen Johan Berglund har rest till krigsdrabbade områden och tagit bilder på människors vardag.

Mer läsning

Annons