Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sundsvallsband får skivkontrakt i USA

/

Efter skivsläpp, trassel med det svenska skivbolaget, och nio år tillsammans så har äntligen synthbandet Tolchock från Sundsvall fått skivkontakt — i USA.

Annons
Sedan 1996 har Tolchock spelat \"fysisk maskinmusik\", som de själva väljer att kalla det. Redan två år senare kom första skivan på det småländska skivbolaget Energy records, och 2000 kom en mini-CD med fem spår. Men sedan rann samarbetet ut i sanden.
Vi tackade för oss. Sedan dess har vi jobbat på att hitta andra alternativ, säger sångaren Jens Persson.
Och nyligen hittade bandet vad de sökte. Tolchock blev kontaktade av det amerikanska skivbolaget Coop International, som specialiserar sig på elektronisk musik. Bolaget har distribution i Tyskland, Österrike och Schweiz, men släpper även skivor i andra länder. Ännu är det inte klart om Tolchocks skiva kommer att distribueras i Sverige.
Skivkontraktet innebär att Coop kommer att släppa tre fullängdsskivor, och den första plattan är redan inspelad. Bandet har hittills gjort allt arbete med skivan själva. Nu står ett tyskt mastringsbolag beredda att ta emot skivan, som ska vara klar att släppas någon gång i september. Men någon turné är ännu inte inplanerad.
Vi ligger lite lågt, vi vill ge folk en chans att höra skivan först, berättar Jens Persson. Men skivbolaget har sagt att om vi vill komma och spela där så hjälper de gärna till att fixa spelningar.
Innan bandet bildades spelade Jens Persson och Christer Lundmark i experimentbandet Tolchock 14. Michael Forslund kom med på gitarr från coverbandet Dunka Dunka där även Jens medverkade och stil och musik ändrades till en mer fyskisk och dansant musik med techno influenser, och på den vägen är det.
På Tolchocks hemsida står att de spelar techno-trance-electro-metal, och att de låter lite som Nine Inch Nails korsat med Prodigy. Det händer dock att de blir jämförda med Rammstein och Kraftwerk, men bandet håller inte med om att deras sound skulle vara i närheten av dessa band. En salig blandning alltså.
Skivbolaget tyckte att det var spännande att vi vågade blanda, säger Jens Persson.
I Sverige kan det vara svårt att slå igenom när musiken är okonventionell. USA är bättre eftersom det är större och har flera alternativa radiostationer som sprider musiken.
Det finns en hängiven skara synthfans i Sverige, men de är ofta ganska trångsynta, säger Jens Persson och ler. De har bestämt sig för sina band och då är det svårt att tränga sig in på den scenen. Sverige är rätt så litet när det gäller sån här musik.
I USA finns det publik, hur skruvad musiken än är, fyller Michael Forslund i. På Energy var det mycket snack om hur det borde låta, att det var för långa intron.
Det är Melodifestivaltänk, skrattar Jens Persson. Att det ska vara 20 sekunder för första hooken och så där. I våra låtar kan det ta en och en halv minut innan någon börjar sjunga!

Fakta: Klassiska skivor i Tolchocks skivback

Jens Persson:
Brända Barn (Allt står i lågor)
Cabaret Voltaire (Code)
Nine Inch Nails (Pretty hate machine)
Pig (Praise the lard)
Prodigy (Music for the jilted generation)

Christer Lundmark:
Infected mushroom - converting vegetarians
yello - you gotta say yes...
cabaret voltaire - crackdown
nine inch nails - the fragile
KMFDM - Nihil
 
Michael Forslund:
Underworld Dark and Long            
Intermix Future Primitives
KMFDM Nihil
Göteborgs Gosskör Bred dina vida vingar
Elvis Presley Live at Madison square garden 1972

Mer läsning

Annons