Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sune och Walker - fotokonstens syskonsjälar

Annons
Den ene är världsberömd och representerad på 124 amerikanska museer. Den andre är en nationell hemlighet - nära att glömmas bort. På Kulturhuset i Stockholm ställs fotograferna Walker Evans och Sune Jonsson för första gången sida vid sida.


Nästan alla känner till Walker Evans. Den amerikanske fotografen synliggjorde som få andra hur hårt depressionen drabbade vanliga människor. Hans fotografier av bomullsarrendatorerna i Södern, familjerna Fields, Burroughs och Tingle, har med tiden blivit ikoner för en tidsepok fläckad av svält, smuts och armod. I dag finns hans bilder representerade på 124 amerikanska museer och hans verk ingår mycket påtagligt i det amerikanska kulturarvet.

Rent krasst är det inte lika många som vet vem Sune Jonsson är. Den svenske fotografen har visserligen ett mycket gott renommé i fotokretsar där hans unika dokumentation av det svenska småbrukarsamhället hyllas. Men sedan han fick Hasselbladspriset 1993 har det varit ganska tyst om honom - och knappt en handfull svenska museer har varit intresserade av att köpa in hans verk.

- Sune Jonsson är en av de viktigaste dokumentärfotograferna ur konsthistorisk synvinkel i världen. Ändå är han nästan osynlig, konstaterar Hasse Persson, chef för Borås konstmuseum och curator för utställningen på Kulturhuset.

Det är han som har tagit initiativ till utställningen "Sune Jonsson möter Walker Evans". Ett av de viktigaste skälen till att göra den var att lyfta fram Sune Jonssons livsverk - innan det försvinner i glömska. Att Hasse Persson valde att jämföra hans verk med just Walker Evans beror delvis på att det finns många likheter mellan dem.

- Idén till utställningen fick jag när jag 1993 intervjuade Sune Jonsson när han fick Hasselbladspriset. Då berättade han att Walker Evans haft stor betydelse för hans fotograferande.

Båda var starkt influerade av litteratur. Evans av Hemingway, Eliot, Joyce och Flaubert. Hans svenske kollega av arbetarförfattaren Ivar Lo Johansson. Båda skydde det "konstnärliga fotografiet", det som bland annat företräddes av Alfred Stieglitz, och strävade efter att ge bilderna ett så vardagligt och dokumentärt uttryck som möjligt. Den franske fotografen Eugèn Atget och den tyske fotografen August Sandler framstod som inspirationskällor för dem.

- En av de viktigaste likheterna är att när de fotograferade människor gjorde de det rakt framifrån. Det var ett objekt och ett subjekt som möttes. Där skiljer de sig från till exempel Cartier-Bresson och hans ögonblicksbilder.

Utställningen är upplagd så att Walker Evans bilder har hängts på den ena sidan av lokalen, mot en brun fondvägg, medan Sune Jonssons fotografier hänger på den andra, mot en vit vägg. Bara på ett ställe möts de rent fysiskt: två interiörer har hängts sida vid sida. Det ena från Floyd Burroughs fattiga arrendatorshem i Hale County, Alabama. Det andra från änkefru Jenny Edströms prydliga bostad i Hökmark i Västerbotten.

- Sune Jonsson var väldigt påverkad av Walker Evans när det gällde uppbyggnaden av fotografiet. Här har han direkt överfört bildspråket från Hale County, Alabama, till den svenska miljön, säger Hasse Persson.

Men besökaren kommer också att upptäcka skillnader mellan de båda fotograferna. Framför allt ligger den i sättet att förhålla sig till de porträtterade. Där man hos Walker Evans hela tiden anar en nästan kylig distans finns det hos Sune Jonsson en annan närhet. De han skildrar i sina bilder är ofta människor han känner och respekterar, sådana han tålmodigt följt under lång tid.

Walker Evans var en pionjär i vars fotspår många internationellt erkända fotografer har vandrat. Hasse Persson nämner Robert Frank, Lee Friedlander, Diane Arbus och William Egglestone som några exempel. Några liknande avknoppningar finns det knappt när det gäller Sune Jonsson.

- Sune har egentligen aldrig fått några efterföljare, säger han. Det är en nationell tragedi att vi inte har lyft fram honom mer.

Vad beror det då på att Sune Jonsson, ömsint och kongenial skildrare av åldrade bönder, deras djur och miljöer, har hamnat i skymundan både internationellt och nationellt? Hasse Persson tror att det till stor del handlar om dokumentärfotografiets svaga ställning i Sverige under ett stort antal år.

Sune Jonssons egen ödmjuka framtoning kan också ha spelat in. Han har aldrig varit mycket för att framhäva sig själv, men gläds ändå åt utställningen på Kulturhuset.

- Tyvärr är han för svag för att resa nu, men han tycker att det är roligt att sent i livet få den här typen av uppmärksamhet.

Och det finns gott hopp om en Sune Jonsson-revival. Kulturhusets utställning går senare i år vidare till bland annat Umeå och Västerbottens museum planerar en framtida kraftsamling med fokus på museets egen fotograf. Dessutom ska två av Jonssons fotoböcker för första gången ges ut på engelska. Via "Byn med det blå huset" och "Bilder av nådens barn" får fotointresserade i hela världen möjlighet att ta del av den svenske fotografens unika bilder av ett småbrukar-Sverige som inte längre existerar. (PM)

---


Walker Evans:

1903-1975. En av världens mest kända dokumentärfotografer. Hans världsrykte grundar sig främst på de bilder han tog under de tre år som han arbetade för president Franklin D Roosevelts Farm Security Administration. Syftet var egentligen att propagera för presidentens New Deal-program, men Evans vägrade att ta rena propagandabilder. Hans vardagliga porträtt av fattiga människor och deras omgivningar under den amerikanska depressionen har haft stor inverkan på konsthistorien. Walker Evans publicerade bland annat sina bilder i böcker som "American photographs" och "Let us now praise famous men".

---

Sune Jonsson:

Född 1930 i i Nyåker i Västerbotten. Har i mer än 40 år dokumenterat småbrukarkulturen i norra Sverige - människor och miljöer som i dag nästan är helt försvunna. Under åren 1961-1995 var han anställd som museifotograf och fältetnolog vid Västerbottens museum i Umeå. Har gett ut 20 böcker, varav "Byn med det blå huset" och "Bilder av nådens barn" är ett par av de mest kända. Förärades Hasselbladpriset 1993 för sin tålmodiga och insiktsfulla fotografiska gärning. Drabbades för en tid sedan av en stroke och lider sedan dess av vacklande hälsa.

Mer läsning

Annons