Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svensk groda slog Coldplay

Annons
En galen groda med svensk härkomst har lyckats med konststycket att snuva självaste Coldplay på förstaplatsen på den brittiska singellistan. Ringsignalen Crazy Frog med låten "Axel F" har delat Storbritannien i två läger - de som älskar och de som hatar den.


- Det har blivit lite wild. Folk är snea på hela grejen och det förstår jag eftersom den är så överexponerad, så ingen kan komma ifrån den, säger Erik Wernquist, 3D-grafikern som har skapat karaktären Crazy Frog.

På ytan kan Crazy Frog se ut som ett genomkommersiellt projekt. En knäpp ringsignal, en gullig groda med mopedhjälm och den gamla 80-talslåten "Axel F". För en yngre köpstark och mobiltokig målgrupp är det en skräddarsydd kombination. Men projektet Crazy Frog kom faktiskt till av en slump.

Det började med att försäljaren Daniel Malmedahl från Göteborg roade sina vänner genom att härma en gammal moped. Ljudet lade han in på en nätsajt där 3D-grafikern Erik Wernquist snappade upp det. På skoj skapade han en figur som passade ihop med det galna soundet: en groda med mopedhjälm som far runt på vägarna.

- Jag har försökt klura på varför grodan har blivit så populär men det kanske kan ha att göra med att den gjordes på ett skojsigt sätt utan kommersiella intressen inblandade från början, säger Erik Wernquist.

- När jag lade upp den på nätet var det flera tusen som loggade in sig. Då tyckte alla att den var rolig. Men det var nog just för att de fick välja att se den själva.

Erik Wernquist äger fortfarande rättigheterna till grodan - men det är i Tyskland som den stora kommersiella hajpen har rullat i gång. Det tyska företaget Jamster, som har licens på karaktären, har dragit in mer än 130 miljoner kronor på Crazy Frog-ringsignaler. Och nu, när den tyska dansakten Bass Bumpers har kombinerat Crazy Frog med låten "Axel F" från filmen "Snuten i Hollywood" har grodhysterin nått ännu en höjdpunkt. I helgen gick låten in på Englandslistans förstaplats. Storsäljaren Coldplay fick nöja sig med en andraplacering för sin låt "Speed of sound".

Erik Wernquist är själv kluven inför framgången:

- Det går ju inte att jämföra. Jag skulle hellre köpa Coldplay, säger han.

Just nu jobbar han på Kaktus Film - dels med fler projekt som involverar Crazy Frog, dels med andra ännu så länge hemliga animationer. Ringsignaler hoppas han att slippa i framtiden.

- Man ska ju inte klaga, men jag vill ju inte att det är vad som ska stå på min gravsten, säger Erik Wernquist. (PM)

Mer läsning

Annons