Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sverige förstärker hörseln Venedigbiennalen

Annons
Årets svenska bidrag på Venedigbiennalen är gjort för uttröttade ögon. Carsten Höller och Miriam Bäckströms reser till konstmässan med högtalare och mikrofoner för att skapa det osynliga ljudkonstverket "Amplified pavilion".


Utställningen på Nordiska paviljongen på Venedigbiennalen har i år döpts till "Sharing space. Dividing time". Och det är just vad Sverige och Norge gör -- samsas om utrymme och delar på tid. Konstnärerna bakom det svenska bidraget Carsten Höller och Miriam Bäckström tar över paviljongen helt varannan dag i ett växelspel med norrmannen Matias Faldbakken. Från början var det tänkt att finländskan Laura Horelli också skulle ha varit med, men hon hoppade av och Finland avböjde att ersätta henne.

- Det är en stor förlust att inte Finland är med. Hon kunde inte gå med på det upplägg som jag och de andra konstnärerna har kommit överens om. Det är en lång historia som vi tyvärr inte hittade någon annan lösning på, säger projektets curator Åsa Nacking.

Hon är ändå nöjd med hur de nordiska bidragen har blivit. Åsa Nacking valde konstnärer som inte gjort sig kända för att väcka visuell uppmärksamhet utan som i stället skulle kunna samspela med utställningslokalen.

- Det är så mycket som händer och så mycket som tar stor plats på Venedigbiennalen. Jag ville ha verk som betonar innehållet framför det visuella.

Den nordiska paviljongen på Venedigbiennalen är känd för att konkurrera ut verken som hängs där med sin egen spektakulära arkitektur. Med två av väggarna av glas och tre träd som växer upp genom taket blir paviljongen en del av den omgivande naturen. Själva byggnaden, som ritades av norrmannen Sverre Fehn 1962, blir i år medspelare i Carsten Höller och Miriam Bäckströms verk. Glasväggar har tagits bort och gjort paviljongen ännu öppnare.

De har placerat ut tolv mikrofoner i utställningsrummet och dolda i taket sitter 60 högtalare. Mikrofonerna tar upp samtal, fågelkvitter och knaster i gruset och förstärker ljudet i lokalen en aning.

- Vi hoppas kunna skapa en öververklig känsla eftersom besökaren kommer att höra allt lite bättre än man gör annars. Man hör både sig själv tydligare och besökare i andra änden av lokalen. Ljudet blir klarare och skarpare än man är van vid, säger Carsten Höller.

Han och Miriam Bäckström har arbetat med verket sedan i oktober. De har besökt paviljongen, men än så länge inte testat verket på plats. På tisdagen åker de till Venedig för att göra fininställningen av verket tillsammans med ljudexperter.

Den andra delen av deras utställning är fotoboken "All images of an anonymous person" som de har gjort i stället för en utställningskatalog. Höller och Bäckström annonserade i tidningarna efter en person som var villig att publicera alla bilder som någonsin tagits på henne från det att hon föddes för 24 år sedan. Anhöriga och vänner till kvinnan som valdes ut har skickat in 3 147 bilder på henne.

- Det blir en märklig upplevelse av att du varit med henne genom hela livet trots att du aldrig har träffat henne. Samtidigt vet du inte någonting om henne eftersom det bara är bilder och du har inga fakta. Alla tolkningar du gör utgår bara från dig själv, säger Miriam Bäckström.

Varannan dag tar norrmannen Matias Faldbakken över med sin videoinstallation "Black screen", som består av en panorering av en biosalong med en kolsvart duk. Även han har gjort en bok som anknyter till filmen. "The black screen book" behandlar de tre ämnena anarki, underhållning och våld.

Venedigbiennalen öppnar den 12 juni och pågår fram till den 6 november. (PM)

Mer läsning

Annons