Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

The Ark hyllar välmeriterade Merit

Annons
Merit Hemmingsons svängiga genreöverskridande folkmusikpop har uppnått kultstatus hos många unga musikälskare. På initiativ av Ola Salo och Martin Axén i The Ark släpps nu hennes samlingsalbum "The queen of swedish folk Hammond groove".


- Ola och Martin var fantastiska att jobba med i studion, säger Merit Hemmingson. Jag har samarbetat med många men aldrig på det här sättet, aldrig fått en sådan hyllning. De har behandlat mig som en drottning.

I flera har år Merit Hemmingson haft en önskan att släppa en samling och har fått många förfrågningar från yngre fans. Planen realiserades när Ola Salo och Martin Axén i The Ark tog initiativet och gick in som producenter. Samlingsalbumet "Queen of swedish Hammond folk groove" innehåller låtar från framgångsåren 1971-77. Med på skivan finns även två nyare inspelningar. "Näsflöjtstrall från Uråsa" med The Ark och "Steklåt från Älvdalen" där Jojje Wadenius, samt Reine Fiske och Fredrik Björling från gruppen Dungen spelar.

-- Jag får en sådan kick av unga människors energi, säger hon om samarbetet över generations- och genregränserna.

Merit Hemmingson har sedan debuten 1967 släppt ett 20-tal album. Hon lämnade barndomens Jämtland för att sjunga och spela jazz på Nalen i Stockholm. Flyttlasset drog vidare till New York, där hon satt in med Miles Davies och bildade bandet Merit Hemmingson And Her Girl Stars.

Väl tillbaka i Sverige sökte Merit Hemmingson nya musikaliska vägar och övergav jazzigt pianospel för att satsa på Hammondorgel och popfunkinspirerad folkmusik. 1971 kom albumet "Huvva!" och som titeln antyder blandades trolska toner från jämtländsk folkmusik med funk och scatsång till ett säreget sound. Karriären tog fart och framgångskonceptet fortsatte på albumen "Trollskog" och "Bergtagen".

Merit Hemmingson valde att sluta när hon var på topp och tog ett par sabbatsår. Det kan hon ångra i dag.

-- Men jag ville bli av med folkmusikstämpeln och kände att jag hade plockat guldkornen, säger hon.

Upptakten till samarbetet med The Ark-medlemmarna började för flera år sen.

- Ola ringde mig, innan The Ark blev stora, och frågade om jag ville uppträda på en folkmusiktillställning i Uråsa i Småland. Han gav ett så himla oseriöst intryck då. I betalning skulle jag få ett sexpack öl och en falafel eller något sådant, berättar hon.

Det räckte inte för att Merit Hemmingson skulle frakta dit sin 150 kg tunga hammondorgel. Tack vare Bengt Palmers, som producerade hennes succéskivor på 1970-talet, fick de kontakt senare. Ett telefonsamtal resulterade i ett gästspel på The Arks spelning på Hultsfredsfestivalen för tre år sedan, där hon kom inglidande på scen i en lång slängkappa. Hemmingson och Salo har sedan dess också setts komponera en låt ihop i SVT:s kulturmagasin "Kobra".

I vår släpper Merit Hemmingson också den nyinspelade plattan "Touch the sound", som Pål Svenre har producerat. Inspelningarna skedde delvis i Dala-Järna kyrka och på skivan medverkar också Lidingö kyrkas motettkör, som hörs i filmen "Så som i himmelen". Plattan består av vackra melodier med tydlig prägel av den svenska folksjälens vemod, som Merit Hemmingson älskar.

Nu vill Merit Hemmingson gärna möta publiken på nytt.

- Det finns inga konkreta planer för en turné, men det skulle vara kul att svänga loss. Jag har inte gjort det på länge, säger hon.

(PM)

Mer läsning

Annons