Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tomas Andersson Wij startar om med blågul gospel

Annons
Tomas Andersson Wij öppnade en lönndörr och hittade låtar inspirerade av gospelns glädje och hopp. Men i en stillsam, blågul tolkning.

- Jag ville se om jag kunde vidga mina ramar ytterligare, säger han.


Inte en likadan platta till. Inför sitt femte, självbetitlade studioalbum kände Tomas Andersson Wij att det var dags att stoppa och starta om. Med nytt skivbolag och nya musiker. Men också med ett nytt tonläge i musiken. Efter fyra studioalbum med olika grader av traditionell singersongwriterpop har han låtit sin nya skiva färgas lätt av soul och glädjesprudlande gospel i stället.

- Det finns en kraft i det gospelinfluerade som kan användas även om man inte skriver om tro. Det finns hopp och glädje i det. Först nu har jag haft självförtroende att ta ut svängarna på det sätt som krävs för att ta sig an de här genrerna. Jag har varit fast förankrad i sång- och gitarrtraditionen som inte har en utvecklad rytmsektion och körarrangemang. För mig var det att ta ut svängarna att experimentera med rytm och uttrycka starka känslor.

Det är dock inte någon renodlad soul- och gospelplatta det är fråga om. Tomas Anderssons Wijs tolkning av genren är långt ifrån fläskiga körer, blås och orglar. Ibland kan soulen endast anas.

- Jag gillar Dusty Springfields och Dions sätt att sjunga soul som är återhållet och svalt. Jag har lite svårt för soulsångare som ger allt hela tiden. Och jag har svårt för handklappande frikyrkogospel, den här tvärsäkra tjoigheten, säger han.

Tomas Andersson Wij sitter lätt framåtlutad i en fåtölj i sitt arbetsrum i en gammal kexfabrik i Stockholm. "Mitt andra hem" kallar han det ljusa rummet som rymmer ett skrivbord med laptop, en välfylld bokhylla, ett piano och några gitarrer. Hit tar han med sig låtfragmenten som dyker upp när han är mitt i något annat - kanske ett tv-program eller en bok. Det senaste året har låtskrivandet fått en ny dimension, berättar han. Producenterna Johan Lindström och Peter LeMarc har försett honom med ny inspiration genom sin experimentlusta.

- Skivan spelades in under lekfulla och spontana omständigheter. Med ett band som ville åt samma håll och producenter som inte hade låsta uppfattningar om vad som är min styrka, säger han.

Något som just brukar anses vara Andersson Wijs styrka är de träffande bilder av landet Sverige som han målat på tidigare skivor. Betraktelserna över själslig ensamhet, tomheten i den materiella tryggheten och kritiken mot ett samhälle där vinstkraven i stället för människornas behov styr samhällsutvecklingen, har nästan blivit hans signum. Men på "Tomas Andersson Wij" har de konkreta referenserna till platser och företeelser ur vardagen fått maka lite på sig. Nu ligger tyngden mer på ett existentiellt och sökande plan. Kritiken har fått lämna en plats åt hoppet. Och åt honom själv.

- Efter förra plattan och "Blues från Sverige" kände jag mig färdig med det temat - även om jag kanske skrivit min definitiva låt inom den "genren" på den här plattan, "En hel värld inom mig". Men den är ändå mer existentiell än en journalistisk skildring av Sverige. Lennon sa att "Jag skriver om mig för att jag känner mig". Jag har aldrig haft någon längtan efter att berätta andras historier och kliva in i fiktiva karaktärer. Det blir en annan nerv att våga ha med sig själv i låtarna, säger han och tar en klunk ur sin vattenflaska.

- Att våga sjunga "jag" och verkligen mena det. För mig är det ett kriterium för en bra text, att den känns lite läskig att sjunga så för den är så nära benet.

Det har skrivits mycket om Tomas Andersson Wijs frikyrkliga bakgrund. Flera av hans tidigare låtar har också också haft tydligt andliga referenser. Med den nya musikaliska gospelinriktningen blir andligheten ännu tydligare. Men han är inte rädd att skrämma bort någon genom skivans inramning.

- Möjligen kan det religiösa skrämma bort, men jag är en ganska icke-religiös människa. Alla människor är andliga och har andliga behov. Det är snarare det låtarna handlar om än att påstå något om Gud eller slå fast några sanningar. Även den mest råbarkade ateist kan väl hålla med om att människor har ett andligt behov och att det är därför vi söker oss till konsten, filosofin eller naturen.

Du säger att detta är en nystart, vad är nästa steg för dig som låtskrivare?

- Jag vet inte det än, men det kommer att visa sig. Jag känner mig väldigt förväntansfull. Jag kan känna rent fysiskt att det finns låtar kvar att skriva och samarbeten jag vill testa. (PM)


Fakta Tomas Anderson Wij:

Ålder: 33.

Diskografi: "Ebeneser" (1998), "Ett slag för dig" (2000), "Vi är värda så mycket mer", (2002) och "Stjärnorna i oss" (2003).

Aktuell: Med nya plattan "Tomas Andersson Wij" som släpps den 12 oktober och en turné som inleds på Göta Lejon i Stockholm den 25 oktober.

---

Turnéplan:

25 oktober Sthlm, Göta Lejon

28 oktober Göteborg, Stenhammarsalen

29 oktober Göteborg, Stenhammarsalen

30 oktober Örebro, Strömpis

12 november Jönköping, Jönköpings teater

23 november Växjö, Palladium

26 november Malmö, Palladium

30 november Luleå, Ebeneser (Akustiskt)

1 december Piteå, Kårhuset (Akustiskt)

2 december Skellefteå, Pinkerton (Akustiskt)

9 december Umeå, Norrlandsoperan (Akustiskt)

Mer läsning

Annons