Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vapenglorifierande 50 Cent-reklam förbjuds

Annons
Skomärket Reebok har dragit tillbaka en tv-reklamkampanj som fått klagomål för att den glorifierar vapen, skriver BBC News. I filmen räknar 50 Cent upp de nio gånger han har blivit skjuten och skrattar när en röst frågar honom vem han planerar att massakrera härnäst. Den brittiska myndigheten Advertising Standard Authority (ASA) stöder de 57 klagomål man har fått in, och menar att reklamfilmen får 50 Cents bakgrund att verka inspirerande av fel anledningar.

De säger att den "godkänner hans livsstil och struntar i de osmakliga och farliga aspekterna genom att antyda att det är möjligt att överleva fast man har blivit skjuten nio gånger". De menar också att i synnerhet yngre tittare riskerar att misstolka innehållet i reklamfilmen.

Från Reeboks sida hävdar man att filmen, som har godkänts av Broadcast Advertising Clearance Centre, snarare skulle hylla "rätten till att uttrycka sig själv, individualitet och äkthet" och att den inte överser med våld eller grymhet. De säger också att frasen om vem stjärnan planerar att massakrera härnäst syftar på hans nya skiva "The Massacre". (PM)

Mer läsning

Annons