Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Veckans filmkrönika

/

Annons
Danskt russin för festivalkakan

I slutet av november är det dags för en ny upplaga av Drakens filmfestival i
Sundsvall. Två år har gått sedan det begav sig senast. Då visades filmer som
Gus Van Sants Elephant, Jim Sheridans In America och Per Flys Arvet. Fly är nu
aktuell med den tredje delen i sin trilogi om samhällsklasserna. Först kom
Bänken (2000), sedan Arvet (2003) och den 20 januari är det Sverigepremiär för
Dråpet.

En visning av Dråpet skulle göra Drakens återkomst på filmfestivalscenen till
något verkligt speciellt. Det skulle lyfta tillställningen från att vara
lillebror till Stockholms filmfestival, varifrån de flesta filmerna har hämtats
genom åren, till att bli en stark yngling i sin egen rätt. En förutsättning är
förstås att det finns en textad kopia av filmen att få tag på. Det här är trots
allt inte Skåne. Få av oss fixar en otextad dansk film. Finns den inte med
svensk remsa kanske Fly och kompani har en festivalkopia med engelsk text
tillgänglig. Det skulle vara alldeles tillräckligt.

Tanken på att få se Dråpet i Sundsvall redan vid månadsskiftet får det onekligen
att pirra lite extra i festivalmagen. Den finns inte att ladda ner på nätet, som
så många andra filmer, och den kommer inte att visas vid festivalen i Stockholm.
Filmens ordinarie premiär ligger dessutom tillräckligt långt fram i tiden för
att en visning skulle kännas riktigt exklusiv. Och framför allt är tanken
realistisk, eftersom Draken tidigare har visat både Bänken och Arvet. Det borde
göra att distributören lyssnar lite extra när arrangörerna Jens och Peter ringer
och tjatar.

Bland de titlar som Draken redan offentliggjort inför festivalen finns Det
levande slottet i regi av Hayao Miyazaki, mannen bakom den barnfilmsanimerade
knarktrippen Spirited away (2001). Det levande slottet ingår som en del i
festivalens specialsatsning på animerad film, där vi även kommer att hitta
Corpse bride av Tim Burton och Mike Johnson. Klara är också A history of
violence av David Cronenberg och den omtalade dokumentären The aristocrats, om
världens mest vulgära skämt, som just nu visas på bio i Stockholm.

Skämtet The aristocrats, av vissa kallat ståuppkomikernas hemliga handskakning,
bygger på improvisation och handlar om en familj som går in till en agent för
att sälja in sitt varieténummer. Vad som följer är ett frosseri i obsceniteter,
som om detta sällan framförda skämt är ett sätt för komiker att få utlopp för
det de aldrig kan säga på film, i tv eller på scenen. I filmen The aristocrats
redogör stora delar av den amerikanska humoreliten för sin relation till
skämtet. Naturligtvis framför de också sina egna versioner.

Så här en knapp månad innan Drakens filmfestival gör comeback ser det alltså
lovande ut. Frågan är om det dyker upp något danskt russin i kakan under de
närmaste veckorna.
Håkan Norberg

Mer läsning

Annons