Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Norra Sveriges snabbaste naprapat

Han är mannen som såg till att naprapatyrket blev godkänt i Sverige. När inte Per-Erik Axehult från Nolby i Njurunda arbetar med idrottsskador och värkande kroppar, så tillhör han de bästa i norra Sverige i konsten att köra snabba tävlingsbilar på asfalt.

Annons

Per-Erik Axehult har sina ursprungliga rötter i Ånge. Där bodde han fram till femårsåldern då han tillsammans med sina föräldrar och en två år yngre syster hamnade i Sidsjö. Hans pappa blev polischef i Sundsvall och hans mamma var lärare.

Per-Erik hade tidigt ett tekniskt intresse och när det var dags för moped hade han en Puch Dakota i välvårdat skick. Även om pappa var polis så lärde sig Per-Erik hur man på ett snyggt sätt trimmade mopeden till högre hastigheter.

– Min morfar lärde mig hur man tog bort pluggen i förgasaren, ingen annan i min familj visste någonting om det, men alla grabbar körde ju trimmat på den tiden, minns Per-Erik.

Efter grundskolan i Sankt Olof och Nacksta valde han att gå fyraårig teknisk linje vid Västermalms gymnasium. Anläggningsteknik var inriktningen. Per-Erik trivdes med lumpen på I5 i Östersund och tänkte bli yrkesmilitär. Det var ett av flera spår han var inne på innan han visste vad han ville bli.

1982–83 gick Per-Erik en kurs för att bli massör. Han var inspirerad av sin mamma som omskolat sig från lärare till naprapat. Frågor om idrottsskador intresserade honom och han bestämde sig för att gå naprapathögskolan i Stockholm.

– Det var en tuff femårig utbildning, men då kände jag att jag hade hittat rätt och det är ett yrkesval som jag aldrig har ångrat, säger Per-Erik.

1989 var Per-Erik 29 år och färdigutbildad naprapat. Han startade en egen mottagning i Sundsvall. På den tiden var den behandlingstekniken inte riktigt erkänd. Det räknades som en alternativ behandling. Per-Erik började ifrågasätta detta och engagerade sig på riksplanet för att yrket skulle bli godkänt. Tillsammans med kurskamraten Jan Söderlund från Njurunda gjorde han en utredning och startade ett omfattande arbete där riksdag och regering uppvaktades.

1991 blev han ordförande i naprapatförbundet och 1993 gick frågan om yrkeslegitimation igenom i riksdagen.

– Det var en stor seger och ett erkännande efter en lång kamp. Det var nyttigt att lära sig hur demokrati och beslutsfattande fungerar.

Samma uthållighet och envishet har Per-Erik Axehult visat inom bilsporten. Efter några förarkurser med svenska BMW-klubben på tyska Nürburgring under åren 1989–93 så hittade Per-Erik den sysselsättning som sedan dess har dominerat hans lediga tid. Han har en framgångsrik tävlingskarriär på asfaltbanor och är i dag en av norra Sveriges bästa banracingförare. Trots att de närmaste tävlingarna körs 50 mil söderut och träningsmöjligheterna i norr är närmast obefintliga så fortsätter Per-Erik att brinna för bilracing.

– Det är det roligaste som finns och det är absolut nödvändigt att kämpa vidare för Mittsverigebanans fortsatta utveckling. Vi ger oss inte förrän anläggningen blir godkänd för "riktiga" nationella biltävlingar, säger Per-Erik.

Sedan 2012 är Per-Erik Axehult delägare i Mittsverigebanan strax söder om Härnösand. Med samma positiva envishet och energi som han drev igenom naprapatyrkets erkännande så jobbar Per-Erik och några likasinnade mot målet att den snart 20-åriga Mittsverigebanan ska bli en helt tävlingsgodkänd anläggning. Norra Sveriges enda racingbana måste uppgraderas och få sitt fulla godkännande.