Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Norrtåg är orättvist dyrt – och varför ska man bestraffas vid ombordköp?

Länstrafikmyndigheterna i Norrbottens, Västerbottens, Jämtlands och Västernorrlands län äger tillsammans Norrtåg AB som upphandlar tågtrafiken under varumärket Norrtåg.

I dagsläget utförs Norrtågstrafiken av AB Svenska Tågkompaniet (som ägs av norska NSB AS som i sin tur ägs av norska staten). Tågkompaniet har i upphandlingen fått sätta sina egna priser på biljetten, detta för att kunna lägga ett lägre bud. Det har gjort Norrtåg till ett dyrt val för sällanresenären och delvis även för pendlaren, även om det blev billigt för landstingen.

Läs även: Dags att införa ungdomskort på bussen – det skapar frihet

En ej ombokningsbar vuxenbiljett i andra klass utan rabatter köpt med kort ombord – SJ och Y-buss köpt i automat på station – Sundsvall–Örnsköldsvik kostar med Norrtåg 359 kronor (varav 70 kronor i ombordavgift), med SJ:s snabbtåg från 195 kronor (ofta även strax före avgång – SJ har rörliga priser), med sittvagn i SJ:s nattåg cirka 165 kronor (kan variera något), med Y-buss cirka 195 kronor (kan variera) och med länsbuss (byte i Härnösand) 202 kronor. Motsvarande restid med X-tåget kostar en biljett Sundsvall–Gävle 110 kronor.

För pendlaren kostar en månadsbiljett hos Norrtåg 2 835 kronor men hos Din Tur 2 238 kronor och den gäller både på länsbuss, Y-buss och Norrtåg, om än utan platsreservation. Motsvarande restid med X-trafik, Sundsvall–Gävle, kostar en månadsbiljett 1 300 kronor.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Söderut med X-trafik belönas man om man köper biljetten med busskort, 20 procent lägre pris, Din Tur ger tio procent rabatt om man löser biljett på samma vis för länsbuss. På Norrtåg däremot bestraffas man med 70 kronor i ombordavgift om man köper biljetten på tåget. På SJ:s tåg kan man inte köpa biljett ombord men SJ kör på kommersiell grund (för att tjäna pengar), Norrtåg upphandlas för att göra det möjligt att resa med tåg där det inte går att tjäna pengar på enbart biljetterna.

Norrtåg är alldeles för dyrt för att det ska gå att motivera en resa med dem. Länstågen borde kosta lika mycket som länsbussarna och ombordköp borde inte bestraffas. Många av de stationer och hållplatser som Norrtåg trafikerar saknar både biljettautomat och kiosk, och många äldre varken har eller kan hantera en dator och är då tvingade till ombordköp – varför straffas bara för att man inte har en dator?

Senast vid nästa upphandling (som gäller från år 2025) måste priserna sänkas till bussnivå. Eljest bör Norrtåg läggas ned och ersättas med buss eller så sätter Din Tur in egna tåg med busstaxa i stället för Norrtågs trafik.

Icke Norrtågresenär, 16 år

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel