Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Northcar i Östersund har begärt sig själva i konkurs – ska fokusera på Sundsvall

Företaget tog själv beslutet i måndags och på onsdagen lämnades en konkursansökan för Northcar in vid Östersunds tingsrätt.
– Det var en utmaning, men tyvärr lyckades vi inte. Det vi gör nu är att vi går tillbaka och fokuserar på bilsidan i Sundsvall som är lönsam, säger vd:n och delägaren Ulf Rautila.

Annons

Sundsvallsföretaget Northcar bildades sommaren 2009. I januari 2013 införskaffades företaget Bilcenter Jämtland som blev Northcar i Östersund.

– Vi har ofta köpt olönsamma eller nästan konkursdrabbade bolag och drivit upp dem till vinstdrivande bolag, men nu efter de här tre åren har vi inte riktigt lyckats, säger Ulf Rautila.

Inledningsvis var Mattias Lönn, tidigare affärsområdeschef på Duells och Patrik Sandell, professionell rallyförare, med som delägare.

– De är inte med oss längre och vi hittar inga lokala ersättare som kan driva på plats heller, säger Ulf Rautila.

– Efter de här tre åren så ser vi inte riktigt hur vi ska bli lönsamma. Hade vi så skulle vi ha avvecklat men vi sitter fast i avtal som vi inte riktigt kommer ur. Då blev det här enda vägen tyvärr.

Ulf Rautila säger vidare att de kunder som väntar på bilar kommer att få sina fordon levererade. Men mer än så vet han inte i nuläget, det är upp till konkursförvaltaren.

Hur såg kalkylen ut när ni öppnade?

– Vi gjorde en prognos men den har inte hållit hela vägen.

Är konkurrensen för hård på bilmarknaden i Östersund?

– Det är hård konkurrens. Vi har gått från plats sex på begagnatförsäljningen till plats tre, men den är tuff, säger Ulf Rautila.

Enligt honom har företaget även haft en positiv trend och tagit marknadsandelar inom nybilsförsäljningen. Men Northcar i Östersund har gått back vid varje bokslut sedan starten.

– Det var en utmaning, men tyvärr lyckades vi inte. Det vi gör nu är att vi går tillbaka och fokuserar på bilsidan i Sundsvall som är lönsam, säger han.

Ulf Rautila vill inte riskera hela koncernen, det är därför han nu gör sig av med Northcar i Östersund. Han vill inte säga hur stora skulder det rör sig om men han säger att det är ganska stora belopp som man går miste om. Anledningen till att företaget nu begärs i konkurs är enligt Ulf Rautila att det finns tillräckligt med tillgångar för att betala av alla skulder.

– Men det är otroligt tråkigt för personalen och kunderna, säger han.

När ÖP pratar med konkursförvaltaren Lars Ederwall håller han som bäst på att orientera sig för att ta reda på vilka tillgångar som finns i företaget.

– Alla fordon och alla andra tillgångar, reservdelar och inventarier, ska säljas och ge pengar in i konkursboet, säger han.

I nuläget arbetar cirka tjugo personer på Northcar i Östersund.

Vad kommer att hända med de anställda?

– De kommer att med tiden sägas upp på grund av arbetsbrist som det blir regelmässigt vid konkurs. Men de kommer inledningsvis att jobba vidare i konkursboet mot ersättning från lönegarantin.

– Sen får vi se litegrann underhand beroende på hur länge vi håller i gång verkstad och så vidare, hur länge jag kommer att hålla dem sysselsatta, säger Lars Ederwall.

Han säger vidare att han i nuläget inte vågar ha någon uppfattning om huruvida alla skulderna kommer att återbetalas.

– Jag har inte sett alla siffror än, det är det vi håller på att sammanställa och gå igenom nu.

Northcar i Östersund har bland annat sålt och servat Suzuki, Hyundai, Jeep, Opel, Seat, Fiat, Dodge, Chevrolet, Isuzu och Lancia.

Se också: Northcar fälls för könsdiskriminerande bilreklam