Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

NTF: Vi är inte redo att offra fler människoliv på grund av snöröjningen

För oss som har vägen som arbetsplats kan den vita vintern bli en mardröm – nämligen standarden på snöröjningen. När man med ena handen gör en ”genomlysning av driftverksamheten” konstateras att det finns en överstandard när det gäller snöröjning – alltså ska man spara pengar på det området.

Men med andra handen gör man en studie om att cirka 50–60 personer dör på vägarna varje år, på grund av att de inte lyckats bemästra det hala väglaget. För oss är det en signal om att halkbekämpningen borde bli betydligt mer effektiv.

Läs också: Vinterkaos längs vägarna – åkeriföretagen kritiska till billiga upphandlingar: "Kan inte bli annat än katastrof"

Så här skriver Trafikverket: "På de mest trafikerade vägarna är kraven högst ställda. Där börjar man att ploga när det kommit några centimeter snö, och sedan har plogbilen två till fyra timmar på sig att ploga färdigt efter att det har slutat snöa. På vägar med mindre trafik är kraven lägre, och det får ligga kvar ett par centimeter snö på vägen efter avslutat snöfall. Om det inte snöar väldigt mycket är vägarna normalt färdigplogade fem till sex timmar efter att det har slutat snöa."

Stämmer det?

Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det svårt att förstå vad som ligger till grund för denna snöröjningsstrategi.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Enligt Nollvisionen utgår trafiksäkerhetsarbetet från att allt ska göras för att förhindra att människor dödas eller skadas allvarligt. Samtidigt som åtgärder ska vidtas för att förhindra olyckor, måste vägtransportsystemet utformas med hänsyn till insikten om att människor gör misstag och att trafikolyckor därför inte kan undvikas helt.

De olyckor som en studie bygger på har skett på tunn is, på lös snö eller snömodd och på packad snö eller tjock is, samt mötes- och omkörningsolyckor.

Två enkla frågor som kräver svar:

■ Om en tredjedel av olyckorna sker på grund av lös snö och snömodd – varför ska då djupare snö och snömodd tillåtas?

■ Om de flesta olyckor sker på mindre vägar – varför ska standarden bli sämre på just dessa vägar?

Snön får gärna ligga vit på taken, men på vägen ska det helst vara ”barmark” och isfritt. Vi sparar kanske inga pengar, men priset blir alldeles för högt om vi riskerar att offra fler människoliv.

Charina Nordwall

Ordförande i yrkesförarrådet NTF Västernorrland

Mona-Lill Landström

NTF Västernorrland

Läs också:

Yrkesförare ryter till om halkbekämpningen – tvingas undvika farliga vägar

Med säkrare helgtrafik får vi en god jul och ett gott nytt år

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel