Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu är före detta trafikplaneraren verkligen ute och cyklar

Annons

■■ Läser du ofta nyheter i din mobiltelefon? Ladda ner Sundsvall Tidnings nya app här, till Iphone eller till Android!

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Björn Abelsson har sedan den 5 december haft fyra insändare där han bland annat kallar oss bilister för egoister. Han påstår vidare att Sundsvallsborna är fetare och sjukare än riksgenomsnittet. Om han också här i första hand menar bilisterna framgår inte men det kan antas. Botemedlet är givetvis att cykla och helst vill väl Abelsson att läkarna skall sluta att ordinera mediciner utan i stället endast rekommendera cykelåkning. Och så tjatar han om jämförelsen med Umeå och Gävle där det cyklas betydligt mer än i Sundsvall. Man måste fråga sig om Abelsson har besökt dessa båda städer och sett den stora skillnaden i topografin. Och i Umeå finns det dessutom cirka 30 000 studenter som inte har råd med bil utan cyklar i stället.

Under 2015 gjordes enligt Trafikverket 3,8 miljoner passager över nya bron, vilket ger ett snitt på 10 500 fordon per dygn. Och av dessa fordon skulle de flesta inte in till Sundsvalls centrum. Här måste den gode Abelsson förstå att bron framför allt är avsedd för genomfartstrafik och att det stora antalet fordon som väljer gamla E4 gör detta för att målet är Sundsvalls centrum.

Detta har ingenting med broavgiften att göra. Här påstår Abelsson att prognosen på 17 000 fordon per dygn inte kunde infrias på grund av avgiften. Vidare påstår han att 8 000 fordon per dygn som skall till eller från centrala Sundsvall har nytta av bron. Vilka fordon som väljer att åka över bron för att nå Sundsvalls centrum får han gärna upplysa om.

Abelsson påstår också att 40 procent av alla bilresor i Sundsvalls kommun är kortare än fem kilometer och att dessa kan ersättas med cykelåkning, som går lika fort eller fortare än med bil. Cykelsäsongen i Sundsvall är begränsad till april–september och det vore intressant att höra om han tror att boende framför allt på Södermalm/Skönsmon/Sidsjön och Haga/Bydalern/Bosvedjan/Granloholm är beredda att cykla till Sundsvalls centrum i stället för att ta bilen.

Att det är nyttigt att cykla måste man hålla med Abelsson om men han måste inse att Sundsvall inte är någon lämplig ”cykelstad”.

Claes Håkan Sjölund

Läs några av Björn Abelssons insändare här: Samverkan – inte utpressning

Grovt missvisande om miljardinvestering

Alla mår bra av att cykla

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel