Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu går det snabbare att åka tåg till Stockholm – SJ byter tågmodell

Nu kommer Sundsvall närmare huvudstaden.
Med den nya tågtidtabellen en hel minut närmare.
Ett av morgontågen lyckas dock korta sträckan med en kvart – när det byts ut till det gamla X2000-tåget.

Annons

På måndag börjar den nya tågtidtabellen att gälla. Och för den som reser längs Ostkustbanan och är lagd åt det optimistiska hållet är den delvis glada nyheter. De flesta tågen har nämligen fått förkortad restid – om än bara med en minut.

– Den där minuten beror på att det under 2015 varit banarbetstillägg som nu har tagits bort, säger Petter Essén, affärschef för Stockholm-Sundsvall-Umeå på SJ.

Men ett morgontåg till Stockholm och eftermiddagståg från Stockholm får ännu snabbare restid – här sparar resenärerna 16 minuter ombord. Orsaken är ett byte av tågtyp till det äldre X2000-tåget, som dock får köra snabbare än det modernare X3000-tåget.

– Vi ser en stark resandeutveckling mellan Sundsvall och Stockholm och vi tror att vi kan få ännu fler att välja tåget nu, säger Petter Essén.

SJ bytte 2012 ut X2000-tågen som trafikerade sträckan till X3000. Nu gör alltså det gamla tåget comeback.

– Var och en får avgöra om det här är ett bättre tåg eller inte. Det är snabbare och har en del egenskaper som X3000 inte har. Dessutom är det det enda tåget som har 2+1-sittning i första klass vilket är väldigt populärt, säger Petter Essén.

SJ håller just nu på att rusta upp alla sina X2000-tåg och om några år kommer det arbetet att vara klart. Då tror Petter Essén att vi kommer att få se fler X2000-tåg på sträckan Sundsvall-Stockholm.

ST har tidigare berättat om att restiden på sträckan har ökat dramatiskt sedan snabbtågen började trafikera den 1996, från tre timmar och nio minuter till tre timmar och 35 minuter 2015.