Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nyanställningar och stora visioner efter Tågkompaniets intåg i Ånge

Två månader har gått sedan Tågkompaniet tog över Norrtågstrafiken. Ett operatörsbyte som redan inneburit trafikutökningar till Ånges fördel, och snart också ytterligare arbetstillfällen på den lokala arbetsmarknaden.

Connex, Veolia och Botniatåg. Det är tågbolagen som har hunnit förse Mittbanan med persontrafik sedan Tågkompaniet tappade uppdraget sommaren 2007.

Läs mer: Rikstrafikens låter Connex ta över Mittlinjen (2006)

Men nu är bolaget tillbaka på sitt gamla spår igen, och det med tydlig Ångeprägel vid spakarna.

– Både jag och Tågkompaniets vd Mats Gustafsson bor ju här, så vi satsar också lite extra på Ånge eftersom vi ser behovet på ett annat sätt än många andra, säger Maria Cederberg, affärschef med mångårig erfarenhet av tågresande från sin tid på SJ.

Läs mer: Fler turer mellan Ånge och Sundsvall – här är alla förändringar när tågoperatören byts ut

En nyhet som redan är på banan är kvällsavgångar från Sundsvall västerut och ett extremt morgonpiggt tåg österut som lämnar Ånge strax före klockan halv fem på morgonen.

– Det kan tyckas märkligt på pappret, men vi tror det kommer att bli en "all time high-avgång" eftersom man kan vara i Umeå och Gävle före klockan nio på morgonen, och i Stockholm före klockan tio, ja även före klockan åtta om man väljer att ta flyg från Sundsvall i stället, säger Maria Cederberg.

Men medan kvällståget fått en bra start så har intresset för morgontåget varit skralt. Något affärschefen tror beror på att få känner till att avgången finns och ger för möjligheter.

– Vi har ingen ersättning från Norrtåg för den här avgången, utan den här behöver vi som bor och verkar här hjälpas åt med att fylla så att den kan finnas kvar, säger Maria Cederberg.

Läs mer: Tågkompaniet tar över trafiken för Norrtåg – flera nyheter lanseras

Samtidigt är hon noga med att betona att bolaget strävar mot att köra betydligt fler tåg än vad som nu trafikerar Mittbanan. Visionen hon målar upp är avgångar varje timme, vilket hon menar skulle kunna ge regionen ett lyft och boendespridning á la Mälardalen.

– Då skulle vi verkligen kunna få till "bo här, jobba där", men för att komma dit behövs att politikerna beslutar om att köpa in fler tåg. Det vi som operatör gör är att titta på hur en tidtabell med timmestrafik skulle gå att lösa, och även om det inte blir fler tåg under våran tid så är den här strävan ändå ett ansvar som vi har, menar Maria Cederberg.

Läs också: Tågkompaniet sparkas ut och SJ tar över trafiken västerut (GD.se)

När det gäller antalet anställda så blir man däremot fler mycket snart. Det säger Kim Ekman som ansvarar för ombordpersonalen.

– Vi kommer rekrytera fyra till nu och utöka till att ha två som jobbar ombord på vissa tåg. Vi gör det dels för att skapa en bättre arbetsmiljö, men också för att kunna öka försäljningen ombord genom att ha bistron öppen mer, förklarar han.

Läs mer: Kan bli lägre hastighet på tågsträckan mellan Ånge och Sundsvall: "Är inte acceptabelt"

Till slut kommer vi också in på det mörka moln som Trafikverket nyligen målade upp när de aviserade att det kan bli en hastighetsnedsättning vid Vattjom 2018 till 40 km/tim. Detta på grund av bristande skick och underhåll av banan.

– Vi kalkylerar med att tappa femton minuter i så fall, och det betyder inte bara längre restid utan också att vi måste dra ner på turtätheten för att klara "skall-kraven" som man ställt på oss i upphandlingen, säger Maria Cederberg, som hoppas politikerna förstår allvaret och tar tag i frågan.

– Det skulle vara förödande om det blir verklighet, slutar hon.

Läs mer om reaktionerna på hastighetssänkningen:

Kraftfulla protester efter tågbeskedet – restiden kan bli en kvart längre

Kritikerstorm i Sundsvall och Ånge efter tågbeskedet: "En fattigmanslösning"