Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nytt förslag: Motorvägsfilen kan bli kvar på gamla E4

Ett helt nytt förslag lyfts fram när det gäller förändringarna av gamla E4.
Det innebär bland annat fyra körfält på sträckan mellan järnvägsstation och trafikplats Skönsberg.
Samtidigt blir det dyrare än ursprungsförslaget.

Annons

Läs också: Peder Björk: "Därför utreder vi gamla E4 igen".

Turerna om hur gamla E4 genom Sundsvall ska förändras fortsätter.

Den politiska majoriteten har tidigare ställt sig bakom ursprungsförslaget som innebär färre körfält, men backade för några veckor sedan och ville utreda frågan för att få fram fler alternativ. Nu har kommunens tjänstemän tagit fram tre förslag.

Det handlar om ursprungsförslaget med färre körfält, att låta vägen vara som den är i dag, eller ett helt nytt förslag. Det sistnämnda innebär att vägen byggs om, men att det blir fyra körfält på hela sträckan från järnvägsstationen till Skönsberg.

– Det är fullt genomförbart. Men då tappar vi kontakten mellan Stenstan, Inre hamnen och södra kajen. Vi kommer också att få problem att exploatera Norra kajen västerut och inte få plats med de parkeringshusen som planeras i området, säger Anders Hedenius (S), stadsbyggnadsnämndens ordförande.

Läs också: Så ska gamla E4 förändras.

I den tjänsteskrivelse som tagits fram lyfts det fram olika nackdelar med det förslaget. Det handlar bland annat om högre driftskostnader, 25 procent större byggkostnader för Trafikverket och att det blir en överkapacitet för bilar med nuvarande trafikmängd.

Den stora fördelen som räknas upp är bättre framkomlighet på sträckan.

I det här förslaget skulle Skepparplatsen flyttas åt nordväst samt något större mot ursprungsalternativet och den nya gångtunneln vid Trädgårdsgatan bli längre.

Nu ska kommunstyrelsen ta ställning 14 mars innan det slutgiltiga förslaget tas i fullmäktige i slutet av mars. Den politiska majoriteten har inte bestämt sig.

– Nej, det har vi inte gjort. Vi har tidigare stött ursprungsalternativet och ska nu bestämma i kommunstyrelsen hur vi ska göra i fortsättningen. Enligt mitt sätt att se på saken så stämmer ursprungsalternativet bäst in i stadens mål och den långsiktiga strategi som finns i bland annat Stadsvisionen. Samtidigt äger inte vi frågan, utan det är trafikverket som bestämmer slutlig lösning, säger Hedenius.